SOCIO–PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING COMPETENCE OF GIFTED STUDENTS

Authors

  • Nargiza Sapieva

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I11Y2023N65

Keywords:

talent, ability, gifted children, teenagers, creativity, creative ability, creative potential, socio–pedagogical support, pedagogical conditions.

Abstract

The article is devoted to one of the current problems of creating conditions for socio–pedagogical support for the development of creative thinking competence of gifted students. The essence of the concepts of “talent”, “creativity”, “talented children”, “creatively thinking children”, “social and pedagogical support” is revealed. Also, the article considers the goals, basic conditions, tasks, stages of implementation, content of supporting the development of students' creative thinking competence. In order to implement the conditions set for effective socio–pedagogical support for the development of students' creative thinking competence, the main forms and methods of organizing "specialized" activities for their creative development were selected.

References

Renzulli J. S. The three–ring conception of giftedness : A developmental model for promoting creative productivity / In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness, 2005. – Рp. 246–279. – New York : Cambridge University Press.

Монкс Ф., Ипенбург И. Одаренные дети [Текст] / Ф. Монкс, И. Ипенбург. – Когито–Центр, 2014. – 132 с

Роджерс К. Клиенто–центрированная терапия [Текст] : пер. с англ. / К. Роджерс. – М. : Рефлбук. – К. : Ваклер, 1997. – 320 с.

Матюшкин А. М. Концепция творческой одаренности. Вопросы психологии. 1989. № 6. С. 29–33.

Зиёева Д.К. Талабаларда креатив тафаккурни шакллантиришнинг педагогик асослари// Педагогические и лингвопсихологические особенности развития, формирования и становления личности врача, сборник тезисов Международной конференции, Самарканд, 2021 г. 198– 199 стр.

Моляко В. О. Психологічна теорія творчості // Социс–Прес. 2004. № 6. С. 5–9

Sternberg R.J. Creativity from Start to Finish: A «Straight–A» Model of Creative Process and Its Relation to Intelligence // Journal of Creative Behavior. 2020. Vol. 54. № 2. P. 229—241. DOI:10.1002/jocb.223

Guilford J.P. Creativity / American Psycholo gist. 1950. №5. 5.

Шпак О. Соціально–педагогічний супровід у системі адаптації молодого вчителя. Молодь і ринок. 2005. №5 (15). С. 5–10.

Курагина Г.С. Социально–педагогическое сопровождение подростка из многодетной семьи: Автореф. дис. на соиск. уч. степ. кандидата пед. наук. – СПб, 2005

Шульга Е.Н. Философия креативности: важнейшие веки изучения творчества // Философия творчества. Ежегодник. М., 2016. Вып. 2.

Кузнецова М.А. Творчество как социокультурный феномен // Вестник Ярославского гос.ун–та им. П.Г.Демидова. Сер. Гуманит. науки. 2011. No1(15). Электронная версия: www.culturalnet.ru/main/getfile/2510

Published

2023-12-02

How to Cite

Sapieva, N. (2023). SOCIO–PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING COMPETENCE OF GIFTED STUDENTS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(11). https://doi.org/10.47390/SP1342V3I11Y2023N65