ИННОВАЦИИ В УПРАВЛЕНИИ ВЫСШИМ ОБРАЗОВАНИЕМ. ЧАТ GPT ИЛИ ИСКУССТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ

Авторы

  • Надира Туйчиева

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I12.1Y2023N64

Ключевые слова:

Высшее образование, инновации, технологии, чат GPT, искусственный интеллект, исследования.

Аннотация

Сегодня вся мировая система высшего образования находится на пороге изменений и проблем, вызванных Chat GPT. В этой статье обсуждаются ключевые вопросы о роли, положении и влиянии Chat GPT и инструментов генеративного искусственного интеллекта (ИИ).

Библиографические ссылки

Bubeck S, Chandrasekaran V, Eldan R, Gehrke J, Horvitz E, Kamar E, Lee P, Lee YT, Li Y, Lundberg S. Sparks of artificial general intelligence: Early experiments with GPT-4. arXiv preprint arXiv:2303.12712. 2023.

Floridi L, Chiriatti M., 2020. GPT-3: Its nature, scope, limits, and consequences. Minds and Machines 30(4):681-94.

van Dis, Eva AM, et al. "ChatGPT: five priorities for research." Nature 614.7947 (2023): 224-226.

Similarweb. ChatGPT topped 1billion visits in February. 2023.Retrieved March 1 from https://www.similarweb.com/blog/insights/ai-news/chatgpt-1-billion/

Huang K. Alarmed by AI chatbots, universities start revamping how they teach. New York Times. 2023. Retrived March 1 from https://www.nytimes.com/2023/01/16/technology/chatgpt-artificialintelligence universities.html.

Vygotsky, Lev Semenovich, and Michael Cole. Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press, 1978.

Viberg, Olga, et al. "The current landscape of learning analytics in higher education." Computers in human behavior 89 (2018): 98-110.

Bulger, Monica. "Personalized learning: The conversations we’re not having." Data and Society 22.1 (2016): 1-29.

Dai, Yun, Stephen Lu, and Ang Liu. "Student pathways to understanding the global virtual teams: an ethnographic study." Interactive Learning Environments 27.1 (2019): 3-14.

Wang, Chih-Hsuan, David M. Shannon, and Margaret E. Ross. "Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning." Distance Education 34.3 (2013): 302-323.

Spector, Jonathan Michael, and Shanshan Ma. "Inquiry and critical thinking skills for the next generation: from artificial intelligence back to human intelligence." Smart Learning Environments 6.1 (2019): 1-11.

Elgin, Catherine Z. "Epistemic agency." Theory and research in education 11.2 (2013): 135-152.

Rudolph, Jürgen, Samson Tan, and Shannon Tan. "ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education?." Journal ofApplied Learning and Teaching 6.1 (2023)

Загрузки

Опубликован

2024-01-05

Как цитировать

Туйчиева, Н. (2024). ИННОВАЦИИ В УПРАВЛЕНИИ ВЫСШИМ ОБРАЗОВАНИЕМ. ЧАТ GPT ИЛИ ИСКУССТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(12/1). https://doi.org/10.47390/SP1342V3I12.1Y2023N64