LEGAL STATUS OF A TRADEMARK AS A MEANS OF INDIVIDUALIZATION

Authors

  • Furkat Utapov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I8Y2024N50

Keywords:

intellectual property, trademark, exclusive rights, monopoly, legal protection, competition.

Abstract

This article will talk about the importance of a trademark as a means of individualization, its role in the country's economy, its essence, legal protection and functions. In fact, it is the advertising function of a commodity that plays an important role in the advertising function of a business entity and plays an important role in the effective management of its economic potential. At the same time, the article describes the basic principles of trademark rights protection and its monopoly role, civil status, modern methods and mechanisms to ensure its protection.

References

1. Интеллектуал мулк объектларини муҳофаза қилиш масалалари муҳокама қилинди. https://president.uz/uz/lists/view/3887

2. Бобров А.Г. Функции и особенности правового регулирования товарных знаков в предпринимательском праве // Интеллектуальный потенциал XXI века: ступени познания. 2016. №33. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/funktsii-i-osobennosti-pravovogo-regulirovaniya-tovarnyh-znakov-v-predprinimatelskom-prave

3. Yuldashov A. Intellectual property law policy in Uzbekistan //Global Scientific Review. – 2023. – Т. 12. – С. 80-85.

4. Романов С.С. Товарный знак: понятие и виды // Таврический научный обозреватель. 2016. №12-2 (17). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tovarnyy-znak-ponyatie-i-vidy

5. Панкова М. Н. Понятие товарного знака как средства индивидулизации // Актуальные проблемы российского права. 2011. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-tovarnogo-znaka-kak-sredstva-individulizatsii

6. В.Маевекая. Товарный знак (знак обслуживания) как объект промыленной собственности. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата юридических наук. Минск 2003.

7. Толмачева О. Д. Товарный знак как объект интеллектуальной собственности и его основные функции // Правовая защита, экономика и управление интеллектуальной собственностью: Материалы всероссийской научно-практической конференции. - Екатеринбург, 2015. – С. 114-117.

8. Юлдашов А. Интеллектуал мулк бўйича миллий стратегияларнинг аҳамияти ва бутунжаҳон интеллектуал мулк ташкилотининг бу борада тутган ўрни //Юрист ахборотномаси. – 2020. – Т. 1. – №. 2. – С. 53-59.

9. Ўзбекистон Республикасининг “Товар белгилари, хизмат кўрсатиш белгилари ва товар келиб чиққан жой номлари тўғрисида”ги Қонуни. Қонунчилик маълумотлари миллий базаси, 04.03.2022 й., 03/22/757/0181-сон. https://lex.uz/docs/24925

10. Сергеев А.П. Право интеллектуальной собственности в Российской Федерации. Учебник. - М., 2000. - С.12

11. Панкова М. Н. Понятие товарного знака как средства индивидулизации // Актуальные проблемы российского права. 2011. №4.

12. Шершеневич Г.Ф. Учебник русского гражданского прва. М., 1995. С.264

13. Сергеев В.М. Экспертиза товарный знаков. Л., 1984. С. 10.

14. Yuhong Wang. Research on the Trademark Translation from the Perspective of Culture. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 105. International Conference on Sports, Arts, Education and Management Engineering (SAEME 2017).

15. З.Бабакулов. “Товар белгиларининг фуқаролик-ҳуқуқий мақомини такомиллаштириш истиқболлари”. юридик фанлар доктори (Doctor of Sciense) илмий даражасини олиш учун тайёрланган диссертация. Б. 20

16. Abdugopirovich Y. A. Types Of Legal Protection Of A Trademark (Service Mark) In Foreign Countries: The Example Of The Madrid System //Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). – 2021. – Т. 12. – №. 4. – С. 1068-1073.

17. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2023 йил 19 сентябрдаги 480-сон қарори билан тасдиқланган “Товар белгилари ва хизмат кўрсатиш белгиларини рўйхатдан ўтказиш бўйича давлат хизматини кўрсатишнинг маъмурий регламенти”. Қонунчилик маълумотлари миллий базаси, 20.09.2023 й., 09/23/480/0715-сон. https://lex.uz/docs/6613366

18. Юлдашов А. А. Необходимость участия республики узбекистан в международных рейтингах и индексах в области интеллектуальной собственности //Электронный инновационный вестник. – 2021. – №. 1. – С. 18-20.

Published

2024-08-31

How to Cite

Utapov, F. (2024). LEGAL STATUS OF A TRADEMARK AS A MEANS OF INDIVIDUALIZATION. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(8). https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I8Y2024N50