RHETORICAL ASPECT OF TELEVISION SPEECH

Authors

  • Shakhzoda Zakirova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V4SI7Y2024N22

Keywords:

mass media, post-industrial era, televised speech, rhetorical studies, visual rhetoric, rhetorical skills, rhetorical elements, rhetorical tools.

Abstract

Televised speech is a great representation and formation of human personality, nature, outlook, harmony with the horizon of other people, the formation of certain orientations, the formation of intellectual, cultural and spiritual abilities, words, the formation of relationships with society which are fully realized when following rhetorical rules. The article examines the features of televised speech, its study in the rhetorical aspect, and its connection with rhetorical elements. The article states that these theories are explained in practice with several examples.

References

1. Босый П.Н . Современная радиоречь в аспекте успешности/неуспешности речевого взаимодействия. Автореф.дисс... канд.филол.наук. – М., 2006.

2. Черкасова В.П. Телевидение и Интернет как каналы формирования политического сознания граждан // Вестник МГИМО. 2013. №4 (31).

3. Буравцова К.В., Королева М.Л. Язык средств массовой информации // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2016. – Т. 2. – С. 591–595. – URL: http://e-koncept.ru/2016/46137.htm.

4. Галстян С.С. Роль языковой личности в телевизионной речевой культуре: дисс... канд. филол. наук. – Москва, 2008. - 151 с. РГБ ОД, 61:08-10/519

5. Ковальчук Г.Л. Телевизионная речь: особенности формирования. Серия: Филология. журналистика. – М.: Вестник ВГУ. 2008, № 1

6. Kennedy G.A. Aristotle, on Rhetoric: A Theory of Civic Discourse. Pp. 335. New York and Oxford: Oxford University Press, 1991.

Published

2024-10-05

How to Cite

Zakirova, S. (2024). RHETORICAL ASPECT OF TELEVISION SPEECH. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(S/7). https://doi.org/10.47390/SPR1342V4SI7Y2024N22