THE IMPORTANCE OF MARKETING RESEARCH IN THE ORGANIZATION OF COMPANIES' ACTIVITIES

Authors

  • Madinaxon Normatova
  • Mamlakat Xamidova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I5Y2023N11

Keywords:

marketing, marketing research, competitive position, competitor analysis, market research, company success.

Abstract

The article discussed the importance and necessity of organizing marketing research in companies in modern economic conditions. The definition of marketing research in the works of various authors is studied on this topic. The organization of marketing research is subordinated to the goals and functions of companies and determines the prospects of companies. With this in mind, the study examined the problems of planning and conducting marketing research, as well as the importance of marketing research.

References

Коттлер Ф. Основы Маркетинга. Краткий курс [Текст] / Ф. Котлер. К.: Вильямс, 2015. 496 с.

Engle N.H. A Program for Marketing Research [Text]// Journal of Marketing, 1937. Vol. 1. P. 280-282.

https://www.ama.org/ - Amerika marketing assotsiatsiyasi rasmiy sayiti.

Ergashxodjayeva Sh.Dj., Abduxalilova L.T. Marketing tadqiqotlari. Darslik.. — T.:Iqtisodiot, 2019 y. 378 bet.

E.G.Nabiyev, Sh.Z. Ergashxodjayeva, N.E.Alimxodjayeva, S.V. Gʻoyipnazarov. Marketing. (Darslik). – Т.: “Nihol print” OK, 2022. – 456 b.

Маркетинговое исследование: информация, анализ, прогноз : учебное пособие / И. К. Беляевский. — 2-e изд., перераб. и доп. — Москва : КУРС : ИНФРА-М, 2020. — 392 с.

Маркетинговые исследования: учебное пособие / Н.Г. Каменева, В.А. Поляков. — 2-е изд., доп. — Москва: Вузовский учебник : ИНФРА-М, 2020. — 368 с.

Маркетинговые исследования: учебник / Б. Е. Токарев. — 2-е изд., перераб. и доп. — Москва: Магистр: ИНФРА-М, 2022. — 512 с.

Давлятова, Г. (2021). KICHIK BIZNES KORXONALARIDA MARKETING STRATEGIYASIDAN FOYDALANISH. Экономика и образование, (5), 163-168.

Kudbiev, D., Qudbiyev, N. T., & Imomova, Z. T. Q. (2022). Moliyaviy Hisobotlardan Moliyaviy Menejmentda Foydalanish Masallalari. Scientific progress, 3(4), 1030-1037.

Кудбиев, Д. (2022). Особенности И Принципы Развития Системы Финансового Менеджмента В Узбекистане. Periodica Journal of Modern Philosophy, Social Sciences and Humanities, 12, 200-206.

Темирқулов, А. А. (2023). Важность Мотивации В Эффективном Управлении Персоналом Организации. Central Asian Journal of Innovations on Tourism Management and Finance, 4(1), 117-127.

Роздольская, И. В., Исманов, И. Н., & Скрипченко, Т. Л. (2019). Содержательное пространство софтизации менеджмента в системе стратегического управления организацией. Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права, (5 (78)), 134-145.

Atabayeva, Z. A. (2022). Internal control as one of the functions of enterprise management. International Journal of Advance Scientific Research, 2(06), 15-21.

Atabayeva, Z. A. (2022). MANAGEMENT OF THE PROCESS OF PROCUREMENT ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE. British Journal of Global Ecology and Sustainable Development, 11, 1-5.

Фозилов, Х. Р. (2020). Роль экономического анализа в эффективном управлении предприятиями. Universum: экономика и юриспруденция, (9-10 (74)), 4-6.

Фозилов, Х. Р., & Фозилов, И. Р. (2020). Экономический анализ и его роль в управлении предприятием. In Вопросы управления и экономики: современное состояние актуальных проблем (pp. 16-19).

Published

2023-05-11

How to Cite

Normatova, M., & Xamidova, M. (2023). THE IMPORTANCE OF MARKETING RESEARCH IN THE ORGANIZATION OF COMPANIES’ ACTIVITIES. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(5), 99–107. https://doi.org/10.47390/SP1342V3I5Y2023N11