WORKING WITH THE TEXTBOOK AS A MEANS OF DEVELOPING STUDENTS’ INFORMATION COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4SI2Y2024N51Keywords:
information, information competence, textbook, educational process, information media, competence, pedagogical activity.Abstract
In the article, working with textbooks is evaluated as a means of developing students’ information competence. Working with a textbook on the formation of the information culture of schoolchildren has a number of features determined by specific pedagogical conditions, and their observance allows the successful formation of the information culture of junior schoolchildren. Teaching students to work with the text of the textbook (independently identifying concepts and giving them definitions), students being able to formulate questions (simple, accurate) after studying the topic, various methods that help to form information competence recommendations on the use of programs are given.
References
Эргашева Т.А. Формирование компетентности учащихся по работе с информацией в начальных классах. Международный научный журнал «Научный импульс», № 5 (100), часть, 2023, январь, 102-110 стр.
Ермаков Д. С. Информационная компетентность: получение знаний из информации. Открытое образование. Журнал 1/2011. 4-8 стр.
Гусинский Э.Н., Турчанинова Ю.И. Этапы обретения компетентности Развитие и оценка компетентности // Развитие и оценка компетентности: тез. докл. конф. / Под ред. В.И. Белопольского и И.Н. Трофимовой. – М.: Институт психологии РАН, 1996. – С. 29-36.
Акуленко В.Л. Формирование ИКТ - компетентности учителя-предметника в системе повышения квалификации // Применение новых технологий в образовании. – Троицк Московской обл.: Изд-во "Тровант", 2004. – С. 128.
Кузьмина, Н.В. Актуальные проблемы профессионально-педагогической подготовки учителя. / Н.В.Кузьмина, В.И.Гинецинский // Педагогика. – 2022. – № 3. – С. 63-66
Собкин В.С., Адамчук Д.Н., Руднев М.Г. “Анализ факторов, оказывающих влияние на компетентность учащихся школ в сфере ИКТ”. – М.: ИСО РАО, 2006, 112– с.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. 2003. №2. 58-64– с.