THE “TEACHER” PHENOMENON IN THE HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL SPACE OF CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I10Y2024N20Keywords:
Teacher, education, cultural orientation, spiritual culture, teacher’s mission.Abstract
The article explores aspects of the sociocultural phenomenon of a teacher regarding spiritual life. The problem of studying the phenomenon of “Teaching” is a very important aspect within the framework of the development of society. In each culture the teacher has his own characteristics related to historical, cultural and social factors.
References
1. Мирзиёев Ш.М. Светлой и благополучной будет жизнь народа, имеющего благородные устремления и великие цели. Ташкент.:-2019.-С.327.
2. Аль-Фараби. Историко-философские тракты. Алма-Ата.Наука.-1985.-С.61-62.
3. Раджапов С.Р./Хашимов К.Х. Антология педагогической мысли. М.:-1986.-С.320.
4. Вебер М. Наука как призвание и профессия / Избранные произведения. М.:1990.-С.715.
5. Великие философы. Гусев Д.А./Рябов П.В. М.: Астрель-2005.-С.93.
6. Диоген Лаэртский. О жизни, учениях и изречиях знаменитых философов. М.: Мысль.-1998.-С.193.
7. Кант И. Критика чистого разума. М.:Эксмо.-2008.-С.527.
8. Рассель Бертран. Мудрость Запада. М.: Республика.-1998.-С.83.