LINGUO-METHODOLOGICAL STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF PHRASEOLOGICAL COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I12Y2024N35Keywords:
phraseological competence, linguistic methodology, linguistic and cultural approach, communicative approach, interactive methods, semantics.Abstract
This article discusses linguomethodical approaches to developing phraseological competence among students of non-linguistic universities studying the Russian language. Phraseological competence, as an important part of language proficiency, encompasses the knowledge, understanding, and active use of phraseological units in various communication contexts. The article examines the basic methodological principles, strategies, and teaching methods aimed at developing students’ skills in working with phraseological expressions. Contextual, communicative, cognitive, and interactive approaches to teaching phraseology are analyzed, as well as effective techniques for working with phraseological units. The article also describes the stages of forming phraseological competence and the role of the teacher in this process. In conclusion, the results of the research are summarized, and prospects for further studies in the field of developing phraseological competence among students of non-linguistic universities are outlined.
References
1. Власова, Н.С., Алексеева, Н.Н., Барабанова, Н.Р. (ред.). Практическая методика преподавания русского языка на начальном этапе. – Москва: Издательство «Русский язык», 1990.
2. Губарев В.Н. 1980. К проблеме семантики устойчивых глагольных комплексов как словесных знаков, так и косвенной номинации. В семантической структуре слов и словосочетаний. Рязань. – C. 40-46.
3. Капитонова Т.И., Щукин А.Н. Современные методики преподавания русского языка иностранцам. Русский язык. – Москва. 1987.
4. Каргина Н.В., Фисенко О.С. Интерактивные методы чтения повести А.С. Пушкина «Метель» в зарубежной аудитории (на примере «направленного чтения» оборудование). Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серии: Гуманитарные науки, 2016. – C. 148-151.
5. Корнилова Т.В., Матвеенко В.Е., Фисенко О.С., Чернова Н.В. Роль аудио- и видеосредств в обучении иностранных филологов национальной лексике русского языка. Журнал языка и литературы, 2015. – C. 390-392.
6. Лазарев С.В., Фисенко О.С., Чернова Н.В. Формирование коммуникативной компетенции иностранных студентов на примере вводного урока «Задачи и функции связей с общественностью». В: Язык и личность в мультикультурном пространстве. Сборник статей. Перо, – Москва. 2016. – C. 21-26.
7. Мадонна Л.В., Лазарев С.В., Фесенко О.С., Чернова Н.В. 2015. Общечеловеческие ценности: семантико-когнитивный подход. Журнал языка и литературы, 6 (4). – C. 393-396.
8. Патоцка-Платек, М. Изучение фразеологии в русских учебниках для польских школ. Автореферат кандидатской диссертации. – Москва. 1992.
9. Петренко В.Ф., Нистратов А.А., Романова Н.В. Рефлексивные структуры обыденного сознания (на материале семантического анализа фразеологизмов). Вопросы лингвистики. – C. 26-39.
10. Румянцева, Н.М., Фисенко, О.С., Цупикова, Е.В. Семантико-когнитивный подход к формированию навыков смыслового оформления высказываний и их вербализации у иностранных студентов на 2-м сертификационном уровне. Журнал языка и литературы, 2016. – C. 352-359.
11. Шахсуварова, Е.М. Лингвистические и методологические аспекты описания фразеологии русского языка для обучения иностранных учащихся на начальном этапе. Автореферат кандидатской диссертации. – Москва. 1983.