THE ROLE OF QUALIFIED PRACTICE IN THE FORMATION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES

Authors

  • Dilbar Karshieva

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I12Y2024N75

Keywords:

pedagogical practice, pedagogical competences, professional training, practical exercises, educational technologies, pedagogical education, qualified practice.

Abstract

This article analyzes the significance of qualified practice in the process of developing pedagogical
competences. It explores the experience of organizing pedagogical practice in Uzbekistan and abroad, identifies
key challenges, and proposes solutions. The article highlights the importance of implementing an individualized
approach for students during pedagogical practice, extending its duration, and incorporating modern
educational technologies to enhance its effectiveness.

References

1. Жабборов А.М. Ўзбек мактаби ўқитувчисининг психологик ва этник хсусиятлари //

псих. фан. докт. дисс. –Т.: 1999, 317 б.

2. Мухамедова Д.Г. Совершенствование социально-психологический подготовки

менеджера образования к инновационной деятельности // дисс... док. соц. наук. –

Т.: 2015, 362 с.

3. Асадов Ю.М. Индивидуально-психологические особенности учителя как факторы

развития профессионализма // дисс... канд. психол. наук. –Т.: 2008, 108 с.

4. Алимова Г., Арипова З. Мамлакатимиз таълим тизимида инновациялар. biznesdaily.

uz http://www.biznes-daily.uz/ru/birjaexpert/15844-mamlakatimiz-talimtizimida-

innovatsiyalar

5. Махмутова Г.М. Олий таълим тизимида талабаларнинг маънавий

шаклланишининг ижтимоий-педагогик хусусиятлари: Дис. ... пед. фан. ном. –

Тошкент: 2004. – 179 б.

6. Саидаҳмедов Н.С., Абдувоҳидов С. Касб таълим ўқитувчисининг педагогик

фаолияти модели. –Т.: “Фан ва технология”, 2014,, 128 б.

7. Морозов С. Профессиональная школа сегодня и завтра // Народное образование,

1994, №5,- с.52-57. Аҳлиддинов Р.Ш. Умумий ўрта таълимни

такомиллаштиришнинг ташкилий-педагогик асослари: Пед.фан.ном... дисс. –

Тошкент, 1998. – 163 б.

8. Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего

педагогического образования-М.: Просвещение. 1990.-141 с.

9. Бондаревская Е.В. Совершенствование научного руководства подготовкой

студентов к воспитательной работе с учащимися в период практики // Из опыта

организации педагогической практики студентов - Ростов н/Д., 1972. -С. 10-15.

10. Бозиев, Р.С. Способы представления теоретических знаний в курсе педагогики для

будущих учителей (Круглый стол) / Р.С. Бозиев, Л.П. Стрельницкая // Педагогика. -

2004. - №8. - с. 3-4.

11. Hilola Mamadiyorova, Zilola Arslonova, & Dilafroz Xamzayeva (2021).

EINFLUSSFAKTOREN AUF DEN UNTERRICHT. Academic research in educational

sciences, 2 (CSPI conference 2), 359-364.

12. Bahromjon Bakhtiyor Ogli Joraboev, & Hilola Erkiyor Kizi Mamadiyorova (2022).

GAMIFICATION IS AN EFFECTIVE METHOD TO TEACH THE ENGLISH LANGUAGE.

Academic research in educational sciences, 3 (7), 119-125.

Published

2024-12-22

How to Cite

Karshieva, D. (2024). THE ROLE OF QUALIFIED PRACTICE IN THE FORMATION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(12), 538–542. https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I12Y2024N75