THE CONTENT OF TEACHING AND SUPERVISING FOREIGN LANGUAGES

Authors

  • Mohira Khusanova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I1Y2025N51

Keywords:

foreign language, assessment, qualification, real life, test, psychological, pedagogical.

Abstract

Scientists suggested conducting the tests in groups. The main purpose of pedagogical tests is to evaluate the achievements of learners in the educational process. McCall defines the use of pedagogic tests as grouping students with the same level of knowledge in a certain period of time. The founder of pedagogical control was E. Thorndike, who used pedagogical tests for the first time in his field. Social evaluation is widespread in America. The use of tests has developed in two directions; psychological and pedagogical. The history of the development of foreign language teaching and supervision can be divided into three stages, starting from the period of World War II. Control and assessment of knowledge, skills and abilities in a foreign language is carried out in accordance with the process of teaching a foreign language. The purpose of learning a foreign language is not to demonstrate knowledge of linguistics, but to be able to apply skills and abilities in this language in real life.

References

1. Orleans J., Sealey G.A. Objective tests. Vonkerson-Hudson. – N-Y and Chicago; World Book

Company, 1905. – Р. 19-20.

2. Цатурова И.А. Из истории развития тестов в СССР и за рубежом. – Таганрог, 1969. –

4с.

3. Нохрина Н.Н. Тест как общенаучный диагностический метод // Методы

социологических исследований. – Златоуст, 2005. –118 с.

4. Усманова М.Н. Педагогическое тестирование; история развития и современное

состояние. – Т.: 1995. –158 б.

5. Richard West. Assessment in Language Learning, Introduction and principles of language

testing, Unit 0, MD338, – University of Manchester, 1997, – Р. 30-34.

6. Исмоилов А.А. Чет тилида рейтинг тизими асослари, тест таркиби ва турлари. – Т.:

1997. – 3–b, 13 б.

7. Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг-Олий

таълим муассасаларида талабалар билимини назорат қилиш ва баҳолашнинг

рейтинг тизими тўғрисида‖ги №333- сонли буйруғи 2010 йил 25 август.

8. Абдуллаева М.А. Коммуникативная методика обучения иноязычной грамматике на

начальном этапе языкового факультета (на материале Present Continuous, Present

Perfect английского глагола): Дисс ... канд. пед. наук. – Ташкент, 2004. – 189 с.

9. Алимов Ф.Ш. Инглиз тилида ёзув компетенциясини шакллантириш (нофилологик

факультетлар мисолида) Автореф. ... канд. пед. наук. –Т. ,2018.

10. Аванесов В.С. История возникновения тестов. – М.; 2000. - 7-10 – b.

11. Arthur H. Testing for language teachers. – Cambridge University Press; Second edition,

2003. – Р. 75-82.

12. Буронов M. Инглиз ва ўзбек тиллари қиёсий грамматикаси. – Т. 1973. – 284 б.

13. Бушуй М. Язык и действительность. – Ташкент: Фан, 2005. –144 с.

14. Бакиева Г.Х. Узбекский язык для стран СНГ. – Москва: МГЛУ, 2012. – 120 с.

15. Bachman Lyle F. and Adrian S.Palmer. Language Testing in Practice. Designing and

developing useful language tests. Oxford University Press 1996.–374.P-23.

16. Бенькович Т.М., Чепуренко Г.П. Квалиметрия образования как научно-

практическое направление в педагогике. Вестник Ленинградского

Государственного Университета. – Санкт-Петербург, 2012. –С. 59-69.

Downloads

Submitted

2025-01-17

Published

2025-01-18

How to Cite

Khusanova, M. (2025). THE CONTENT OF TEACHING AND SUPERVISING FOREIGN LANGUAGES. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(1), 380–386. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I1Y2025N51