THE CONTENT OF TEACHING AND SUPERVISING FOREIGN LANGUAGES
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I1Y2025N51Keywords:
foreign language, assessment, qualification, real life, test, psychological, pedagogical.Abstract
Scientists suggested conducting the tests in groups. The main purpose of pedagogical tests is to evaluate the achievements of learners in the educational process. McCall defines the use of pedagogic tests as grouping students with the same level of knowledge in a certain period of time. The founder of pedagogical control was E. Thorndike, who used pedagogical tests for the first time in his field. Social evaluation is widespread in America. The use of tests has developed in two directions; psychological and pedagogical. The history of the development of foreign language teaching and supervision can be divided into three stages, starting from the period of World War II. Control and assessment of knowledge, skills and abilities in a foreign language is carried out in accordance with the process of teaching a foreign language. The purpose of learning a foreign language is not to demonstrate knowledge of linguistics, but to be able to apply skills and abilities in this language in real life.
References
1. Orleans J., Sealey G.A. Objective tests. Vonkerson-Hudson. – N-Y and Chicago; World Book
Company, 1905. – Р. 19-20.
2. Цатурова И.А. Из истории развития тестов в СССР и за рубежом. – Таганрог, 1969. –
4с.
3. Нохрина Н.Н. Тест как общенаучный диагностический метод // Методы
социологических исследований. – Златоуст, 2005. –118 с.
4. Усманова М.Н. Педагогическое тестирование; история развития и современное
состояние. – Т.: 1995. –158 б.
5. Richard West. Assessment in Language Learning, Introduction and principles of language
testing, Unit 0, MD338, – University of Manchester, 1997, – Р. 30-34.
6. Исмоилов А.А. Чет тилида рейтинг тизими асослари, тест таркиби ва турлари. – Т.:
1997. – 3–b, 13 б.
7. Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг-Олий
таълим муассасаларида талабалар билимини назорат қилиш ва баҳолашнинг
рейтинг тизими тўғрисида‖ги №333- сонли буйруғи 2010 йил 25 август.
8. Абдуллаева М.А. Коммуникативная методика обучения иноязычной грамматике на
начальном этапе языкового факультета (на материале Present Continuous, Present
Perfect английского глагола): Дисс ... канд. пед. наук. – Ташкент, 2004. – 189 с.
9. Алимов Ф.Ш. Инглиз тилида ёзув компетенциясини шакллантириш (нофилологик
факультетлар мисолида) Автореф. ... канд. пед. наук. –Т. ,2018.
10. Аванесов В.С. История возникновения тестов. – М.; 2000. - 7-10 – b.
11. Arthur H. Testing for language teachers. – Cambridge University Press; Second edition,
2003. – Р. 75-82.
12. Буронов M. Инглиз ва ўзбек тиллари қиёсий грамматикаси. – Т. 1973. – 284 б.
13. Бушуй М. Язык и действительность. – Ташкент: Фан, 2005. –144 с.
14. Бакиева Г.Х. Узбекский язык для стран СНГ. – Москва: МГЛУ, 2012. – 120 с.
15. Bachman Lyle F. and Adrian S.Palmer. Language Testing in Practice. Designing and
developing useful language tests. Oxford University Press 1996.–374.P-23.
16. Бенькович Т.М., Чепуренко Г.П. Квалиметрия образования как научно-
практическое направление в педагогике. Вестник Ленинградского
Государственного Университета. – Санкт-Петербург, 2012. –С. 59-69.