THE IMPORTANCE OF PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL SUPPORT IN TRAINING SPORTS SPECIALISTS

Authors

  • Sirojiddin Imomov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI4Y2025N39

Keywords:

specialist, methodology, physical education, sport, component, technology, provision, modernization, development, personality, didactics, tool, technique, opportunity, content, action, structure, approach

Abstract

This article discusses the socio-economic, scientific-technical, and psychological-pedagogical reasons for modernizing the development of professional-pedagogical competent support in the field of physical education and sports. It examines the psychological-pedagogical aspects of didactic support, analyzes contemporary issues related to the development of professional-pedagogical competent support, and provides suggestions and recommendations for its implementation in the educational process.

References

1. Байденко В.И. Компетентностный подход к проектированию государст-венных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы).-М.: 2005. -114 С.

2. Вербицкий А.А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения.- М.: Изд. ИЦПКПС, 2004. - 84 С.

3. Djurayev R.X., Turg‘unov S.T. Ta’lim menejmenti. –T.: Voris-Nashriyot, 2012.-167 b.

4. Суннатова Р.И. Индивидуальнотипологические особенности мыслитель-ной деятельности. Автореф. дис. … док.псих.наук. -Т., 2001.-41 С.

5. Шадриков В.Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход // Высшее образование сегодня. -М., 2004. -№ 8. -С. 26-31.

6. Egamberdiyeva N.M. Madaniy-insonparvarlik yondashuv asosida talabalarni shaxsiy hamda kasbiy ijtimoiylashtirish nazariyasi va amaliyoti (pedagogika oliy ta’lim muassasalari misolida): Dis. ... ped. fan. d-ri. – T., 2010. -332 b.

Downloads

Submitted

2025-05-21

Published

2025-05-27

How to Cite

Imomov, S. (2025). THE IMPORTANCE OF PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL SUPPORT IN TRAINING SPORTS SPECIALISTS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(S/4), 257–263. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI4Y2025N39