INGLIZ TILINI CHET TILI SIFATIDA OʻRGANAYOTGAN TALABALARNING YOZISH MALAKASINI SAMARALI YAXSHILASHDA TENGDOSHLAR TOMONIDAN BAHOLASHNING OʻRNI
Kalit so'zlar
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI9Y2025N88Kalit so'zlar
tengdosh baholash, fikr-mulohaza, yozuv koʻnikmasi, EFL, pedagogik vosita, oʻqituvchi rahbarligiAnnotasiya
Ushbu maqola ingliz tilini chet tili sifatida oʻrganayotgan talabalarning yozma koʻnikmalarini rivojlantirishda tengdosh fikr-mulohazasi (peer feedback)ning oʻrnini oʻrganadi. “Peer feedback” atamasi talabalarning bir-birlarining ishlariga bergan izohlari va fikrlarini bildiradi; bu esa oʻzaro hamkorlik, refleksiya va oʻz-oʻzini boshqarish imkoniyatlarini yaratadi. Tadqiqot tengdosh fikr-mulohazasi yozuvdagi aniqlik, izchillik va tuzilmani yaxshilash bilan birga, tanqidiy fikrlash hamda oʻquvchining mustaqilligini qanday rivojlantirishini tahlil qiladi. Oldingi tadqiqotlarga koʻra, tengdoshlar tomonidan baholash ham yozuvchi, ham baholovchi talabalar uchun foydalidir. Biroq, tengdosh fikr-mulohazasi muammolardan holi emas — masalan, izohlarning aniqligi, madaniy toʻsiqlar va talabalar orasidagi ishonchsizlik. Shu bilan birga, bu muammolar oʻqituvchi rahbarligi, aniq baholash mezonlari va maxsus tayyorgarlik orqali yengib oʻtilishi mumkin. Umuman olganda, tadqiqot shuni koʻrsatadiki, tengdosh fikr-mulohazasi ingliz tilini chet tili sifatida oʻrganayotgan talabalarning yozma koʻnikmalarini rivojlantirishda samarali pedagogik vositalardan biridir.
Manbalar
1. Carson, J. G., & Nelson, G. L. (1996). Chinese students’ perceptions of peer response group interaction. Journal of Second Language Writing, 5(1), 1–19.
2. Ferris, Dana R. (2003). Response to Student Writing: Implications for Second Language Students. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
3. Holec, H. (1981). Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford / New York: Pergamon Press.
4. Liu, J., & Hansen, J. G. (2002). Peer response in second language writing classrooms. University of Michigan Press.
5. Lundstrom, K., & Baker, W. (2009). To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, 18(1), 30–43.
6. Nelson, Gayle L., & Murphy, John M. (1993). “Peer Response Groups: Do L2 Writers Use Peer Comments in Revising Their Drafts?” TESOL Quarterly, 27(1), 121-144.
7. Paulus, Trena M. (1999). The effect of peer and teacher feedback on student writing. Journal of Second Language Writing, 8(3), 265-289.
8. Rollinson, P. (2005). Using peer feedback in ESL writing classes. ELT Journal, 59(1), 23–30.
9. Saito, H., & Fujita, T. (2004). Characteristics and user acceptance of peer rating in EFL writing classrooms. Language Teaching Research, 8(1), 31–54.
10. Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.





