OʻQUVCHILARNING SOGʻLOM TURMUSH TARZINI SHAKLLANTIRISHDA MULTIPLATFORMADAN FOYDALANISH METODIKASI MODELI

Mualliflar

  • Maʼruf Najmetdinov

Kalit so'zlar

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I11Y2025N47

Kalit so'zlar

sogʻlom turmush tarzi, multiplatforma, metodika modeli, tizimli-funksional yondashuv, pedagogik modellashtirish, kompetensiyalar, taʼlim texnologiyalari.

Annotasiya

Ushbu maqola Oʻzbekiston Respublikasining Taʼlim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasida ilgari surilgan taʼlim sifatini oshirish va raqobatbardosh kadrlarni tayyorlash vazifalaridan kelib chiqqan holda, xususan, maktab oʻquvchilarining sogʻlom turmush tarzi (STT) koʻnikmalarini shakllantirishda zamonaviy multiplatformali metodika modelini ishlab chiqish va ilmiy asoslashga bagʻishlangan. Tadqiqotda modellashtirish pedagogik faoliyatning maqsadi va natijasini aks ettiruvchi asosiy vosita sifatida tahlil etiladi, shu bilan birga multiplatformali metodik tizimning pragmatik va tizimli-funksional nazariy asoslari tadqiq etiladi. Asosiy maqsad multiplatformadan foydalanish metodikasi modeli orqali oʻquvchilarning STTni samarali shakllantirish jarayonini boshqarishning maqsadga yoʻnaltirilganlik, nazariy-metodologik, mazmunli-jarayonli, tashkiliy va natijaviy kabi asosiy komponentlarini ochib berishdan iboratdir. Model tizimli-jarayonli, aksiologik, refleksiv va faoliyatga yoʻnaltirilgan yondashuvlar uygʻunligi asosida qurilib, u orqali 10-11-sinf oʻquvchilarida gnostik, axloqiy-irodaviy, kommunikativ va tashkiliy kabi muhim kompetensiyalar shakllantirilishi koʻrsatiladi. Tadqiqot natijalari multiplatformaning zamonaviy taʼlim muhitida STTni shakllantirishdagi ulkan salohiyatini ochib beradi va mazkur modelning amaliyotga joriy etilishi taʼlim jarayonining samaradorligini sezilarli darajada oshirishga xizmat qiladi.

Manbalar

1. Rodlasiu, I. R. (2018). Pedagogik Modellashtirish Nazariyasi va Amaliyoti. Toshkent: Fan va texnologiya nashriyoti.

2. Karimov, I. A. (1997). Barkamol avlod orzusi. Toshkent: Oʻzbekiston.

3. Petrovskiy, A. V., & Yaroshevskiy, M. G. (1998). Psixologiya: Darslik. Moskva: Akademiya.

4. Jahon Sogʻliqni Saqlash Tashkiloti. (2019). Health Education and Promotion in Schools. Geneva: WHO Press.

5. Niyozov, N. N., & Xodiyev, U. X. (2020). Sogʻlom turmush tarzini shakllantirishda pedagogik-psixologik yondashuvlar. Xalq ta’limi, (3), 45-50.

6. Davlatov, A. X., & Gʻulomov, S. S. (2022). Oʻquv jarayoniga zamonaviy AKTni joriy etishning didaktik asoslari. Ta’lim texnologiyalari, (1), 7-14.

7. Shmid, K. T. (2017). Multi-platform learning environments: Design and application. Journal of Educational Technology Systems, 45(4), 519-536.

8. Rodriges, D. L. (2019). The impact of multi-platform educational resources on student engagement and motivation. International Journal of Modern Education Studies, 5(2), 112-125.

9. Reregudov, F. I., & Tarasenko, F. R. (1989). Metodologiya sistemnogo podxoda v pedagogike. Moskva: Pedagogika.

10. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847-son Farmoni. Oʻzbekiston Respublikasi Oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini tasdiqlash toʻgʻrisida.

11. Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 3-iyuldagi 410-son qarori. Oʻquvchilarni sogʻlom turmush tarziga oʻrgatish chora-tadbirlari toʻgʻrisida.

12. Rodlasiu, I. R. (2018). Pedagogik Modellashtirish Nazariyasi va Amaliyoti. Toshkent: Fan va texnologiya nashriyoti.

13. Tarasenko, F. R. (1989). Metodologiya sistemnogo podxoda v pedagogike. Moskva: Pedagogika.

14. Reregudov, F. I., & Tarasenko, F. R. (1989). Metodologiya sistemnogo podxoda v pedagogike. Moskva: Pedagogika.

15. Yusupov, O. Q. (2021). Tizimli-funksional yondashuv asosida pedagogik modelni ishlab chiqish. Ilmiy xabarnoma, (4), 180-187.

16. Alimov, B. G. (2022). Multiplatformali ta’lim muhitida oʻquvchilar kompetensiyalarini shakllantirish metodikasi. Pedagogik mahorat, (2), 56-63.

17. Oʻzbekiston Respublikasining 2020-yildagi 637-sonli Qonuni. Ta’lim toʻgʻrisida.

18. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-2021 yillarda Oʻzbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yoʻnalishi boʻyicha Harakatlar strategiyasi.

19. BMT Bosh Assambleyasining 2021-yildagi rezolyutsiyasi. Yoshlar huquqlari toʻgʻrisidagi xalqaro konvensiyani ishlab chiqish tashabbusi.

20. Mirziyoyev, Sh. M. (2020). Yangi Oʻzbekiston strategiyasi. Toshkent: Oʻzbekiston.

21. Eshonqulov, B. E. (2023). Pedagogik tadqiqotlarda modelni ishlab chiqish bosqichlari. Zamonaviy ta’lim, (3), 101-107.

22. Aliyeva, M. F. (2021). Sogʻlom turmush tarzini shakllantirishda metodologik yondashuvlarning oʻrni. Pedagogika olami, (4), 215-220.

23. Gʻafforov, A. A. (2022). Ta’limda aksiologik va refleksiv yondashuvlarning sintezi. Ilm sarchashmalari, (2), 88-95.

24. Olimov, Z. X. (2023). Faoliyatga yoʻnaltirilgan yondashuvning pedagogik samaradorligi. Ta’lim va innovatsiya, (1), 45-52.

25. Muxamedov, S. M. (2021). Tizimli-jarayonli yondashuvning didaktik imkoniyatlari. Xorijiy tillarni oʻqitish metodikasi, (5), 115-120.

26. Abdullayeva, N. E. (2022). Metodik tizim komponentlarining oʻzaro aloqadorligi. Oʻzbekiston Respublikasi Oliy ta’limi, (3), 67-73.

27. Qodirov, I. R. (2020). Pedagogik tamoyillarning tizimlashtirilishi. Pedagogik tadqiqotlar, (1), 34-40.

28. Toʻlaganov, U. U. (2023). Yaxlitlik tamoyilining ta’lim-tarbiya jarayonidagi ahamiyati. Uzbekistan Journal of Pedagogics, (2), 150-157.

29. Sobirov, F. F. (2021). Tizimli va jarayonli yondashuvlar sintezi. Ta’lim nazariyasi va amaliyoti, (4), 78-85.

30. Mamadaliyev, A. M. (2022). Oʻquvchilarda umuminsoniy kompetensiyalarni shakllantirish. Pedagogika olami, (1), 105-112.

31. Xoliqov, I. N. (2023). Gnostik kompetentlikni rivojlantirishning innovatsion usullari. Zamonaviy ta’lim texnologiyalari, (3), 60-67.

32. Joʻrayeva, S. T. (2021). Kommunikativ va tashkiliy kompetensiyalarning oʻzaro bogʻliqligi. Xalq ta’limi, (5), 90-97.

33. Xudoyberdiyev, Z. Q. (2022). Boʻlajak pedagoglarning kasbiy professionalligini oshirishda multiplatforma. Ta’lim muammolari, (4), 110-117.

34. Norxoʻjayeva, L. L. (2023). Ta’lim-tarbiya jarayonida multiplatformaning tarbiyaviy salohiyati. Maktab va oila, (2), 40-46.

##submission.downloads##

Yuborilgan

2025-11-02

Nashr qilingan

2025-11-02

Qanday ko'rsatish

Najmetdinov, M. (2025). OʻQUVCHILARNING SOGʻLOM TURMUSH TARZINI SHAKLLANTIRISHDA MULTIPLATFORMADAN FOYDALANISH METODIKASI MODELI. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(11), 256–265. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I11Y2025N47