DESTINATION MODEL OF TOURISM CRAFT CLUSTER FORMATION IN THE REGION

Authors

  • Kahramon Khalilov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V3SI8Y2023N17

Keywords:

Tourism craft cluster, destination model, craft development strategy, digital technology, empirical model, econometric model, forecast results, information system, endogenous variables, exogenous variables.

Abstract

The theoretical foundations of the destination model of the formation of a cluster of tourism and handicrafts in the region using digital technologies have been developed. Development of tourism craft activities based on the law of demand and supply, increasing its change in the volume of gross domestic product and services per capita, providing residents with new jobs in the regions, and organizational and economic mechanisms of management in industry enterprises. improved.

References

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 2 dekabrdagi “Oʻzbekiston Respublikasi sayyohlik sohasini rivojlantirishni tezlashtirish choratadbirlari toʻgʻrisida”gi farmoni.

Понятие вертикальной и горизонтальной интеграции (2020). https://dividendoff.net/investitsii/gorizontalnaya-integracziya.html (дата обращения: 22.03.20 г).

Кластерная экономика и промышленная политика: теория и инструментарий (2015) / под ред. д-ра экон. наук, проф. А.В. Бабкина. – СПб. : Изд-во Политехн. ун-та. – 588 с. С.98.

Воеводина Н. А., Логинова Е. Ю., Толберг В. Б., Кулагина А. В. (2020).

Бенчмаркинг – инструмент развития конкурентных преимуществ. http://litra.pro/benchmarking--instrument-razvitiya-konkurentnih-preimuschestv/voevodina-n-a/read/1 (дата обращения: 30.03.20 г.).

Андрей Моисеев.(2020) Бенчмаркинг:сущность, этапы и инструменты. http://umom.biz/benchmarking-sushhnost-etapy-instrumenty/#ixzz6I9oSRU8L (дата обращения: 20.03.2020).

Рябуха А.Ю. Управление развитием местных сообществ на основе использования туристского пространства: дис. ... канд. экон. наук. Краснодар, 2006.

Боголюбов В.С.,Орловская В.П. Экономика туризма. 3-е изд. - М.: Академия, 2005,192 с.

Кабушкин Н.И., Менеджмент туризма: Учебник/-3-изд., испр. – Мн.: Новое знание, 2002. – 409с., 25с.

Николаев С. С.Стратегия формирования единого туристского пространства в регионе: На примере Санкт-Петербурга и Ленинградской области //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Санкт-Петербург.2000. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/strategiya-formirovaniya-edinogo-turistskogo-prostranstva-v-regione-na-primere-sankt-peterbu.28.02.2012 г.

Себекина Т. А. Формирование комплекса продви¬жения туристских услуг дестинации (на примере Кам¬чатки): //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Москва.2006. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/formirovanie-kompleksa-prodvizheniya-turistskikh-uslug-destinatsii-na-primere-kamchatki

Enright M.J. Survey of the Characterization of Regional Clusters: Initial Results. Working Paper Institute of Economic Policy and Business Strategy: Competitiveness Program University of Hong Kong. 2000. 21 p. P: 2.

Published

2023-12-10

How to Cite

Khalilov, K. (2023). DESTINATION MODEL OF TOURISM CRAFT CLUSTER FORMATION IN THE REGION. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(S/8). https://doi.org/10.47390/SPR1342V3SI8Y2023N17