CONTENT, DESCRIPTION AND DIRECTIONS FOR DEVELOPMENT OF THE SERVICE SECTOR IN THE DIGITAL ECONOMY

Authors

  • Mamurjon Abdivokhidov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I12.1Y2023N52

Keywords:

Digital economy, small business, entrepreneurship, trade, transport, service sector, e-commerce, regional development, statistical data, trends, key indicators, per capita service volume, development measures, economic stability.

Abstract

This article conducts an analysis of the development of the service sector in the context of the digital economy in the Republic of Uzbekistan. Special attention is given to the activities of small businesses and entrepreneurship, their adaptive capacity to changes in the service sector, and the role they play in ensuring the stability of the territorial structure of the economy. Statistical data on various sectors such as trade, transport, and the service industry are analyzed. Emphasis is placed on the impact of digital technologies on e-commerce, and a methodology for calculating the volume of services in this sector per capita in different regions of the country is proposed.

References

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022—2026-yillarga mo‘ljallangan yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risidagi 2022 yil 28 yanvar, PF – 60-sonli Farmoni.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2016 йил 26 февралдаги “2016-2020 йилларда хизматлар соҳасини ривожлантириш дастури тўғрисида”ги 55-сон Қарори.

Балаева А. Сфера услуг в мировой экономике: тенденции развития / А. Балаева, М. Предводителева // Мировая экономика и международные отношения. – 2007. – № 3. – С. 23 –28.

Закирова И Р. Методический инструментарий оценки конкурентного потенциала сервисного предпринимательства // АНИ: экономика и управление. 2016. №4 (17). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodicheskiy-instrumentariy-otsenki-konkurentnogo-potentsiala-servisnogo-predprinimatelstva (дата обращения: 18.01.2020).

Плотников В.А., Иваненко М.Г. Подходы к анализу понятий «сервис» и «услуга». Журнал. Технико-технологические проблемы сервиса №3(33) 2015, стр.70.

Хайруллина Д.Р. Повышение эффективности управления развитием малых предприятий сферы услуг: дис. канд. экон. наук: 08.00.05. 2014. – 230 с

Христофорова И.В. Современные подходы к маркетингу услуг // Сервис Plus. 2008. № 1. С. 83-87.

Қудратов Ғ.Ҳ., Пардаев М.Қ., Абдукаримов Б.А.. “Сервис ривожи – аҳолининг бандлигини таъминлаш ва фаровонлигини ошириш омили”.Т.: “Fan va tehnologiya” нашриёти, 2007. – 12 Б.

Сервис и туризм: словарь-справочник / Под ред. Ю.П. Свириденко, О.Я. Гойхмана. М.: Альфа-М, 2008. 432 с.

Рыночное предпринимательство: Теоретические основы и практика регулирования. Учеб.пособ. – М., 1994;

https://studopedia.ru/2_7837_vidi-servisnoy-deyatelnosti.html

https://geographyofrussia.com/20-stran-mira-s-naibolshej-dolej-sfery-uslug-v-strukture-vvp/

Ўзбекистон Республикаси Президенти ҳузуридаги статистика агентлиги маълумотлари (www.stat.uz)

Published

2024-01-05

How to Cite

Abdivokhidov, M. (2024). CONTENT, DESCRIPTION AND DIRECTIONS FOR DEVELOPMENT OF THE SERVICE SECTOR IN THE DIGITAL ECONOMY. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(12/1). https://doi.org/10.47390/SP1342V3I12.1Y2023N52