DIGITAL TRANSFORMATION AND ITS IMPACT ON EMPLOYMENT AND QUALIFICATION OF PERSONNEL IN THE FIELD OF CONSUMER SERVICES IN UZBEKISTAN

Authors

  • Sarvar Iskhakova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I12.1Y2023N62

Keywords:

digitalization, consumer services, economy of Uzbekistan, labor market, personnel qualification, technological innovations, digital transformation, economic development, information technology.

Abstract

This article discusses the trends and features of digitalization in the field of consumer services in Uzbekistan. The study covers the analysis of the current state of digital integration, the identification of the main problems and challenges, as well as the assessment of the impact of digital technologies on the employment and qualification of personnel. The article emphasizes the importance of digital transformation for increasing the competitiveness of the national economy and ensuring sustainable economic growth, and It also offers recommendations for effective adaptation to new conditions.

References

Указ Президента Республики Узбекистан Об утверждении стратегии «Цифровой Узбекистан-2030» и мерах по ее эффективной реализации от 05.10.2020 г. № УП-6079

Постановление Президента Узбекистана от 27 января 2022 года № ПП-104 «О дополнительных мерах по развитию сферы услуг».

Абдурахманова Г. К. Малый бизнес в обеспечении занятости населения в Узбекистане // Вестник Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова. – 2014. – №. 12 (78). – С. 128-135.

Бекмирзаев М.А., Холиков Ж.Т. Важность развития сферы услуг в Республике Узбекистан // Коллоквиум-журнал. 2022. №4 (127).

Сидоров А.А. — Развитие сферы услуг в условиях цифровой трансформации национальной экономики // Теоретическая и прикладная экономика. 2021. № 1. – С. 39 - 47.

Садыки М.Р. Особенности предпринимательской деятельности в сфере услуг // Региональные проблемы преобразования экономики. 2013. №4 (38). С. 315-317.

Ташпулатов А. Особенности самозанятости населения в Республике Узбекистан // Устойчивое развитие: анализ тенденций российской и мировой экономики. 2023. С. 267-271.

Государственный комитет Республики Узбекистан по статистике. Официальный сайт. – Доступ с: http://stat.uz.

Международный валютный фонд. Официальный сайт. – Доступ с: http://imf.org.

Всемирный банк. Официальный сайт. – Доступ с: http://worldbank.org.

Published

2024-01-05

How to Cite

Iskhakova, S. (2024). DIGITAL TRANSFORMATION AND ITS IMPACT ON EMPLOYMENT AND QUALIFICATION OF PERSONNEL IN THE FIELD OF CONSUMER SERVICES IN UZBEKISTAN. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(12/1). https://doi.org/10.47390/SP1342V3I12.1Y2023N62