THE APPEARANCE AND ANALYSIS OF STUDENTS’ DEVIANT BEHAVIOR

Authors

  • Abdurashid Usmonov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V3SI9Y2023N56

Keywords:

Deviant behavior, reasons for the existence of deviant behavior, classification, own mental action of character accentuation, inadequate self-assesment.

Abstract

Through the integration of pedagogical experience with psychology, the symptoms of deviant behavior were observed in students, the causes of deviant behavior in students, classification, behavior, behavior of students with deviant behavior, their control, learning, communicative communication,rates, data on the means influencing them, according to the data, deviations in the physical and mental development of character accentuation, low self-esteem, inadequate self-assesment.

References

Ma’ruf Qosim oʻgʻli Kubayev. Shaxsdagi internet va kompyuter oʻyinlariga tobelikning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari // Scientific Progress. Volume 2: Issue 6, 2021. – B. 609-614. ISSN: 2181-1601.

Olimov L.Y. Xulqi ogʻishgan bolalar psixologiyasi [Matn]: oʻquv qoʻllanma / L.Y. Olimov, A.M. Nazarov. – Toshkent: “Tafakkur avlodi”, 2020. – 496 b.

Abdullayeva Sh.A. Globallashuv sharoitida oʻquvchilar jinoyatchiligining profilaktikasi. “Ijtimoiy tahdidlarga moyil oilalarda ma’naviy-axloqiy muhitni barqarorlashtirishning gerontopedagogik asoslari” mavzusidagi respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari.– T.: TDPU, 2020 yil 25 mart. 32-38-betlar.

Taylaqov N.I., Abdullayeva Sh.A. va boshq. Voyaga yetmaganlar orasida jinoyatchilik va huquqbuzarlikka moyil oʻquvchilarni tarbiyalashning ijtimoiy-pedagogik vositalari va texnologiyalari. III tom. Monografiya / N.I. Taylakov va boshqalar. – Toshkent: “Ta’lim” nashriyoti, 2019 yil. 320 b.

Taylakov N.I. va boshqalar. Voyaga yetmaganlar orasida deviant xulqqa moyil oʻquvchilarni aniqlash va ularni tarbiyalash. «Kamalak» nashriyoti. –Toshkent, 2017. – 320 b.

Асадов Ю.М. Социально-психологические особенности профилактики девиантного поведения трудных подростков // «Мактаб ва ҳаёт» журнали. –Т., 2019.

Исабаева М. Теоретические основы формирования навыков здорового образа жизни у учащихся. / Современные инновации международная научно-практическая конференция «Современные инновации в эпоху глобализации: теория, методология, практика». – Москва. – 2016.

Кон И.С. Отцовство как социокультурный институт // Педагогика. – 2005. – № 9. – С. 3-16.

Фельдштейн Д.И. Трудный подросток. –М.: Воронеж, МПСИ: Модек, 2008. – 206 с. – ИСБН 978-5-9770-0286-8.

Шибутани Т. Социальная психология. Пер. с анг. В.Б.Ольшанского. Ростов н / Д.: изд-во «Феникс», 1999. – 544 с.

Neil J. Smelser. Getting Sociology Right: A Half-Century of Reflections. University of California Press, Ltd. London, England, 2014. – 325 p.

Elektron resurs: https://en.wikipedia.org/wiki/Graffiti.

Published

2024-01-12

How to Cite

Usmonov, A. (2024). THE APPEARANCE AND ANALYSIS OF STUDENTS’ DEVIANT BEHAVIOR. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(S/9). https://doi.org/10.47390/SPR1342V3SI9Y2023N56