AESTHETIC FOUNDATIONS OF ROMANTIC DIRECTIONS IN EASTERN ART OF THE EARLY MIDDLE AGES
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I5Y2024N17Keywords:
oriental art, mythology, romanticism, Bolaliktepa, Varakhsha, Penjikent, monumental painting, aesthetic idea.Abstract
This article describes the specific aesthetic principles of the romantic movement, expressed in the wall paintings of Bolaliktepa, Varakhsha, Penjikent.
References
Пугаченкова Г.А., Ремпель Л.И История искусства Узбекистана. – М.: Искусство, 1965.
Караматов Ҳ. Ўзбекистонда мозий эътиқодлар тарихи. – Т.: ЖИДУ, 2008
Альбаум Л.И. Балалик-тепе, Ташкент, 1960. – С. 196.
Исломова Л.А. Ўзбекистон халқларининг эстетик мероси ҳақида. – Т., 1969. – Б. 6–7.
Акбар Хакимов. Искусство Узбекистана История и современность. – Ташкент: «SAN’AT», 2010, с.58.
Якубовский А.Ю. Вопросы изучения Панжикентской живописи // Живопись древнего Пенджикента: Сб. – М., 1954. – С. 19.
Downloads
Published
2024-05-21
How to Cite
Urokova, A. (2024). AESTHETIC FOUNDATIONS OF ROMANTIC DIRECTIONS IN EASTERN ART OF THE EARLY MIDDLE AGES. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(5). https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I5Y2024N17
Issue
Section
Articles