EVALUATION OF THE COMPETITIVENESS OF BUSINESS ACTIVITY IN TOURIST ENTERPRISES

Authors

  • Eldorbek Umronov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I6Y2024N36

Keywords:

tourism, tourist services, competition, competitiveness, assessment, tourist activity, economic indicators, internal and external factors of competitiveness, small business and private entrepreneurship.

Abstract

In the article, the following important situations affecting the competitiveness of these business entities are studied: different approaches to the assessment of business activity in tourist enterprises, evaluation of its struggle and analysis of the theory of competition. In the course of the research, the internal and external factors of competitiveness in the assessment of business activity in tourist enterprises, approaches to the assessment of competitiveness were formed and based by the author on the basis of research.

References

Волнцевич Е.Ф. Конкурентоспособность предприятия туристической индустрии: учебно-методическое пособие / Е.Ф.Волонцевич. –Минск: РИПО, 2014. –134 с.

Портер М. Конкуренция. Пер. с англ. / М.Портер. Изд. Обновленное и расширенное. –М.: «ЮНИТИ», 2010. -578 с.

Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации: учебное пособие / Р.А.Фатхутдинов. –М.: «Финансi», 2004. –248 с.

Гогоберидзе Г.Г., Аверкиев А.С. Экономика прибрежной зони.// Российский государственнiй гидрометеорологический университет. – Санкт-Петербург, 2003 г. -155 с.

Юй И. Управление развитием предпринимательских структур в сфере гостеприимства (на примере КНР). Автореферат на соискание учёной степени кандидата экономических наук. –М.: МЭСИ, 2015. ¬– 27 с.

Umronov E.S. Turistik korxonalarda tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishning iqtisodiy mexanizmlarini takomillashtirish mavzusida yozilgan iqtisodiyot fanlari bo‘yicha (PhD) ilmiy darajasini olish uchun yozilgan dissertatsiya ishi // Andijon 2023.

Умронов Э.С. Туристик корхоналарда тадбиркорлик фаолияти ривожланишига омиллар таъсирини баҳолаш // Бизнес-эксперт. Бизнес-Daily медиа. – 2022, №4. 69–73-б. (08.00.00 №3).

Умронов Э.С. Туристик корхоналарда тадбиркорлик фаолиятини ривожлантириш хусусиятлари // Хоразм Маъмун академияси ахборотномаси. – 2022, № 3(87). 171–176-б. (08.00.00 №21).

Published

2024-07-06

How to Cite

Umronov, E. (2024). EVALUATION OF THE COMPETITIVENESS OF BUSINESS ACTIVITY IN TOURIST ENTERPRISES. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(6). https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I6Y2024N36