DEVELOPMENT OF CULTURE AND ART IN SAMARKAND SOGD IN THE EARLY MIDDLE AGES

Authors

  • Shoira Indiaminova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I7Y2024N03

Keywords:

Samarkand, Sogd, the Middle Ages, art, architecture, painting, metalworking, ceramics, cultural interaction, the Great Silk Road, cultural flourishing.

Abstract

The article presents an analytical overview of the development of art in Samarkand during the early Middle Ages, when the city was a significant cultural center on the Great Silk Road. The focus of the study is the interaction of various cultural and artistic traditions that influenced the development of architecture, painting, metalworking and ceramics in the region. Particular attention is paid to how foreign influences and local traditions merged to form a unique artistic style reflecting a wide range of sociocultural interactions. It is examined how these artistic practices contributed to the cultural flourishing of Samarkand and how they reflect broader historical processes that took place in Central Asia in this era.

References

Marshak B.I. On the Iconography of Ossuaries from Biya–Naiman // Silk Road Art and Archaeology. – Kamakura, 1995/96. Vol. 4. – Р.308.

Беленицкий А.М. Вопросы идеологий и культов Согда (по материалам пянджикентских храмов) // Живопись древнего Пенджикента. – М.: 1954. – С. 39–52, 62–81.

Беленицкий А.М. Изображение быка на памятниках искусства древнего Пянджикента // Этнография и археология Средней Азии. М., 1979, – С. 92.

Бетгер Е.К. Извлечения из книги «Пути и страны» Абу–л–Касыма ибн Хаукаля // Труды Среднеазиатского государственного университета. Археология Средней Азии. Ташкент, 1957. - С. 15.

Грене Ф., Грицина А.А., Иваницкий И.Д. Раскопки дворца Насра бин Сайара // Археологические исследования в Узбекистане 2002. Вып. 3. –Самарканд, 2003. –С.215.

Иваницкий И.Д. Христианская символика в Согде // Из истории древних культов Средней Азии/ Христианство. – Ташкент, 1994. – С. 64–70.

Лившиц В.А. Согдийские документы с горы Муг. Вып. 2. Юридические документы и письма. Чтение, перевод и комментарии В.А. Лившица. М., 1962.– С. 39

Маршак Б.И., Распопова В.И. Адоранты из северной капеллы и храма Пенджикента. // Проблемы интерпретации памятников культуры Востока. – Москва, 1991. – С.164;

Мончадская Е.А. Глиняный налеп с пенджикентского оссуария // Труды Академии наук Таджикской СССР. Душанбе,1960 Т. СХХ. – С.125–126.

Наршахий Абу Бакр Муҳаммад ибн Жаъфар. Бухоро тарихи / Форс–тожиктилидан А. Расуловтаржимаси. – Тошкент: Фан, 1966. – Б. 120.

Ртвеладзе Э.В. Великий шелковый путь. Ташкент, 1999. С. 76–77.

Ҳудуд ул–олам. (Мовароуннаҳр тавсифи) Форсчадан таржима, сўз боши, изоҳлар ва жой ном. Кўрс. О.Бўриев.–Тошкент: O’zbekiston, 2008. –Б.78.

Шкода В.Г. К вопросу о культовых сценах в согдийской живописи // СГЭ. 1980. №45, –С. 60.

Published

2024-07-24

How to Cite

Indiaminova, S. (2024). DEVELOPMENT OF CULTURE AND ART IN SAMARKAND SOGD IN THE EARLY MIDDLE AGES. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(7). https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I7Y2024N03