THE COGNITIVE-FUNCTIONAL APPROACH TO CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I11Y2024N76Keywords:
professional development, cognition, modeling, model, approaches, scientific principles, components.Abstract
This scientific article is dedicated to studying the cognitive-functional approach in the process of continuous professional development of teachers. This approach is aimed at deepening teachers' professional competencies and developing cognitive processes that facilitate the effective application of knowledge essential for their pedagogical activities. By harmonizing cognitive and functional factors, it is important to continuously update teachers' knowledge and skills and adapt their pedagogical practices to meet modern requirements. The study analyzes the theoretical foundations of the cognitive-functional approach and extensively highlights its role in the professional development of teachers. Additionally, recommendations are provided to enhance the effectiveness of the professional development processes for teachers through this approach.
References
1. Raxmankulova N.H., Baxramov A.A. Xalq ta’limi xodimlarining malaka oshirish kurslaridan keyingi faoliyatlarini pedagogik qo‘llab-quvvatlash masalalari // Xalq ta’limi xodimlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish ta’limi sifati va samaradorligini ta’minlashning dolzarb masalalari. Resp. ilmiy-amaliy konf. mat.to‘p. – Toshkent, 2017. – B. 19-23.
2. Vaxobov M.M. Umumiy o‘rta ta’lim tizimida o‘qitish sifati monitoringi modelini takomillashtirish: ped. fan. dok... diss. avtoreferati. – Toshkent, 2016. – 92 b.
3. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). – М.: “ИКАР”, 2009. – 448 с.
4. Божович Л.И. О мотивации учения. Возрастная и педагогическая психология: хрестоматия. – М.: Академия, 1999. – 320 с.
5. Вершловский С.Г. От повышения квалификации к постдипломному педагогическому образованию / Андрогогика постдипломного педагогического образования (под. ред С.Г.Вершловского, Г.С.Сухобской). – СПб.: “СПб АППО”, 2007. – С. 6-33.
6. Зверева М.В. О понятии “дидактические условия” // Новые исследования в педагогических науках. – 1987. – № 1. – С. 29-32.
7. Косолапова Ю.В. Сопровождение профессиональной деятельности учителя по введению федеральных государственных образовательных стандартов общего образования: дисс... канд. пед. наук. – Владивосток, 2015. – 241 с.
8. Майер Б.О. О кластеризации когнитивных теорий обучения // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. – 2018. – Т. 8. – № 2. – С. 119-134.
9. Новиков А.М. Я – педагог. – М.: “Эгвес”, 2011. – 136 с.
10. Торосян Л.Д. Оптимизация самостоятельной работы студентов бакалавриата при обучении чтению на основе электронно-методического сопровождения (английский язык, экономический профиль): дисс... канд. пед. наук. – Москва, 2014. – 193 с.
11. Хенхаузен Х. Мотивация и деятельность. – СПб.: Питер; М.: Смысль, 2003. – 860 с.
12. Царан А.А. Нравственное самоопределение будущего менеджера в процессе профессиональной подготовки в вузе: дис… канд. пед. наук. – Тольяти, 2013. – 259 с.
13. Шамов А.Н. Лингводидактические основы когнитивного подхода в организации обучения лексике на уроках немецкого языка в средней школе. – Н.Новгород: “НГЛУ им. Н.А.Добролюбова”, 2004. – 190 с.
14. Шепилова А.В. Коммуникативно-когнитивный подход к обучению французскому языку как второму иностранному. – М.: “Школьная книга”, 2003. – 488 с.
15. Weiner B. History of motivational research in education // Journal of Educational Psychology. – 1990. – vol. 82 (4). – P. 616–622.