EVALUATION CATEGORY IN LINGUISTICS AND ITS STUDY

Authors

  • Dilafruzkhan Olimova

DOI:

https://doi.org/10.47390/B1342V3SI2Y2023N33

Keywords:

value, axiology, evaluation object, evaluation subject, subjective evaluation.

Abstract

The article is based on the theoretical framework for the concept of evaluation as a category in linguistics, its essence, the role of axiological views in the study of linguistic evaluation. The article also covers systematic studies in Uzbek, elements in evaluation and the linguistic and non-linguistic factors that influence it.

References

Қамбаров Ғ. С. Баҳо муносабати ва унинг ўзбек тилида ифодаланиши (шахслараро муносабат асосида): Дис...филология фан. номзоди: 10.02.02 / Ўзбекистон Республикаси Фанлар Aкадемияси, Aлишер Навоий номидаги Ўзбекистон Миллий кутубхонаси. - Тошкент, 2008. - 125 б.

Олимова Д.Б. Actual Problems of Literary Translation: Study of Translation Issues from Uzbek into English , Eurasian Scientific Herald (ESH) – Белгия – 2022. – 145 б

Олимова Д.Б. Translation procedures describing personalities used in the English version of “O‘tkan kunlar” (“Days gone by”) by A.Kodiri, International Scientific Journal Theoretical & Applied Science p-ISSN: 2308-4944 (print) e-ISSN: 2409-0085 (online) – 2020.- 776 б

Телегина, В.А. Средства выражения оценки в характеристике политической элиты (на материале современной французской прессы) диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук. - Белгород – 2021. – 200 б

Арутюнова, Н. Д. Типы языковых значений: оценка, событие, факт / Н. Д. Арутюнова ; отв. ред. Г. В. Степанов ; АН СССР, Ин-т языкознания. – Москва : Наука, 1988.. – 58-59 бб

Арутюнова, Н. Д. Об объекте общей оценки / Н. Д. Арутюнова //

Вопросы языкознания. – 1985. – № 3. – С. 13-24. – ISSN 0373-658X.

Published

2023-04-20

How to Cite

Olimova , D. (2023). EVALUATION CATEGORY IN LINGUISTICS AND ITS STUDY. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(S/2), 253–257. https://doi.org/10.47390/B1342V3SI2Y2023N33