PEDAGOGICAL SIGNIFICANCE OF QUINTILIAN SPEECH STYLES IN IMPROVING STAGE SPEECH OF STUDENT-ACTORS

Authors

  • Ramz Kadirov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I5Y2023N28

Keywords:

rhetoric, method, stage speech, pedagogue, student-actor, memory, articulation, diction, invention, placement, statement, recall and speaking.

Abstract

This article describes the pedagogical method created by Marcus Fabius Quintilian, the great Roman orator and theoretician of oratory, who opened the public speech school for the first time in the history of world culture, in order to improve the knowledge and skills of stage speech in student-actors, and its importance today. As a proof that Quintilian's pedagogical proposals and discoveries are still alive in the existing methodology of stage speech teaching, the process of analysis and interpretation in working with student-actors on the work is highlighted, practical exercises and recommendations are given.

References

Амонашвили П. Марк Фабий Квинтилиан. –Пермь: Издательский дом Шалвы Амонашвили, 2017. – 256 с.

Иномхўжаев С. Нотиқлик санъати асослари. – Тошкент: Ўқитувчи, 1982. – 132 б.

Квинтилиан, Марк Фабий. О воспитании оратора / Квинтилиан Марк Фабий // Краткая хрестоматия по истории зарубежной и отечественной педагогической мысли: учеб. пособие для вузов / сост.: И. П. Андриади, Е. Б. Куракина, С. Н. Ромашова, А. А. Серова, А. В. Кудряшев, И. Э. Смирнова, Н. Н. Илюшина [и др.]; под общ. ред. И. П. Андриади; Правительство Москвы, Департамент образования г. Москвы, ГОУ ВПО Моск. гор. пед. ун-т. – М., 2007. – 547 с.

Первакова С.А. Педагогические идеи Марка Фабия Квинтилиана: 35-96 гг. н.э.: Дис. ... канд. пед. наук. – Карачаевск: Карачаево-Черкесского государственного университета, 2005. – 145 с.

Published

2023-05-11

How to Cite

Kadirov, R. (2023). PEDAGOGICAL SIGNIFICANCE OF QUINTILIAN SPEECH STYLES IN IMPROVING STAGE SPEECH OF STUDENT-ACTORS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(5), 218–222. https://doi.org/10.47390/SP1342V3I5Y2023N28