PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR LONG-TERM SYSTEMIC MANAGEMENT OF RUN-WIDE TYPES OF LIGHT AND ATHLETICS

Authors

  • Bobir Boborakhmatov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3SI3Y2023N31

Keywords:

athletics, types of running, systematic management, long-term training, young athletes, training, pedagogical technology.

Abstract

The article considers the structure and content of the training process of young athletes specializing in cross-country athletics at the stage of intensive training. In addition, the need to develop the basic rules for the training system for young athletes aged 12-16 is indicated. According to the author, the effectiveness of training young high-class runners can be significantly improved not by increasing the volume and intensity of training loads, but by rationalizing the training process. Training is based on the optimal structure of macro-, meso- and microcycles. It is proposed to manage the training process based on the somatic type and variant of biological development, functional indicators associated with the anaerobic threshold and heart rate, features of the musculoskeletal system, features of the manifestation of muscle strength in terms of multitasking of the annual training cycle. Periodic determination of the aerobic and anaerobic threshold is also recommended.

References

Балахничев В. В. К проблеме целевого программирования государственной поддержки легкой атлетики в России до 2004 г. // Теория и практика физической культуры, 1996. № 6. - С. 15-17.

Бальсевич В. К. Перспективы развития общей теории и технологий спортивной подготовки и физического воспитания (методологический аспект) // Теория и практика физической культуры, 1999. № 4. - С. 21-26, 39-40.

Верхошанский Ю. В. Актуальные проблемы современной теории и методики спортивной тренировки // Теория и практика физической культуры, 1993. № 11-12. - С. 21-24.

Годик М. А. Контроль тренировочных и соревновательных нагрузок. - М.: Физкультура и спорт, 1980. - 136 с.

Дьячков В. М. Ведущие параметры, фазы и элементы координации и их отражение в ритме двигательного акта: Сб. науч. тр. ВНИИФКа. - М., 1972. - С. 77-131.

Зациорский В. М. Физические качества спортсмена. - М.: ФиС, 1966. - 200 с.

Локтев С. А. Педагогический и медико-биологический контроль за юными бегунами на средние дистанции // Теория и практика физической культуры, 1994. № 11. - С. 11-14.

Матвеев Л. П. Основы спортивной тренировки. - М.:Физкультура и спорт, 1977. - 280 с.

Максименко Г. Н. Научно-методические основы системы подготовки юных спортсменов, специализирующихся в легкой атлетике и спортивных играх, на этапе углубленной тренировки. Автореф. дисс. ... докт. - М., 1996. - 64 с.

Published

2023-05-19

How to Cite

Boborakhmatov, B. (2023). PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR LONG-TERM SYSTEMIC MANAGEMENT OF RUN-WIDE TYPES OF LIGHT AND ATHLETICS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(S/3), 227–233. https://doi.org/10.47390/SP1342V3SI3Y2023N31