FACTORS INFLUENCING THE BEHAVIOR OF HOTEL CLIENTS

Authors

  • Zulfiya Abdullaeva

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I6Y2023N08

Keywords:

market, hotel services, hotel business, cluster, methodology, strategy, development, quality.

Abstract

This article focuses on identifying the factors that affect the satisfaction and loyalty of consumers of hotel services in Uzbekistan. The study uses a dialectical-system approach, comprehensive assessment, comparative analysis, and statistical-dynamic approach to identify the key factors influencing hotel customer behavior. The analysis reveals that customers of different economic classes have varying priorities when selecting a hotel, with factors such as price, location, and additional services being important criteria. Seasonal changes in demand and prices are also noted. The article provides detailed information on the cost of hotel rooms in different classes and offers recommendations for developing customer loyalty programs.

References

Oliver, R.L. (1999). “Whence Consumer Loyalty?” Journal of Marketing,No 63, pp. 33-44

Пардаев М.Қ. ва бошқалар “Хизмат кўрсатиш, сервис ва туризм соҳаларини ривожлантириш: муаммолар ва уларнинг ечимлари”, Монография, - Т.: Иқтисодиёт-молия нашриёти, 2008. – 260 б.

Сафаров Ш.Б. ва бошқа муаллифлар. Туризм:назария ва амалиёт.-Т.: «Фан ва технология». 2018. - 400 б.

Сафонова М.Е. Основы индустрии гостеприимства: учеб. пособ. / М.Е. Сафонова. – М.: КНОРУС, 2013.

Шишляникова Л.М. Применение корреляционного анализа в психологии / Л.М. Шишляникова // Психологическая наука и образование. – 2009. - №1.- С. 101-103.

Зайцева Н.А. Проблемы и перспективы развития гостиничного бизнеса в России//Сервис plus. - 2013.- №4. - С. 51

Никольская, Е. Ю. Основы менеджмента и управление персоналом в индустрии гостеприимства / Е. Ю. Никольская, Л. В. Семенова. – Москва : Общество с ограниченной ответственностью «Издательство «КноРус», 2020. – 226 с.

Никольская, Е. Ю. Управление качеством гостиничных услуг / Е. Ю. Никольская. – Москва : Общество с ограниченной ответственностью «Издательство «КноРус», 2021. – 198 с.

Источник: расчеты автора. Использованы данные https://uzreport.news/analytics/kratkiy-obzor-osnovnih-pokazateley turisticheskogo-rinka-uzbekistana.

Структурное моделирование. [Электроный ресурс]. – Режим доступа: file://C:/Users /User/ Downloads/ Структурное%20моделирование% 20в%20AMOS%20(1).pdf.

https://ostrovok.ru/hotel/uzbek

Published

2023-06-06

How to Cite

Abdullaeva, Z. (2023). FACTORS INFLUENCING THE BEHAVIOR OF HOTEL CLIENTS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(6), 66–74. https://doi.org/10.47390/SP1342V3I6Y2023N08