THE ESSENCE AND LOGICAL ANALYSIS OF COGNITIVE RESEARCH AS AN INTERDISCIPLINARY CONCEPT

Authors

  • Gulchekhra Fayzullaeva

DOI:

https://doi.org/10.47390/SCP1342V3I8Y2023N57

Keywords:

cognitive processes,

Abstract

The integration of pedagogical research with psychology led to the study of the essence of the concepts of cognitive science, cognitive teaching as an interdisciplinary term, and to the determination that it is the basis, the essence, which closely connects the basis of various theories. In this article, the scientific research that shows this integrative nature of cognition is analyzed.

References

Ibragimov A.A. Xalq ta’limi xodimlarini uzluksiz kasbiy rivojlantirishning kognitiv mexanizmlarini takomillashtirish: ped. fan. dok... diss. – Samarqand, 2022. – 389 b.

Xodjayev B.X. Umumta’lim maktabi o‘quvchilarida tarixiy tafakkurni modernizasiyalashgan didaktik ta’minot vositasida rivojlantirish: ped. fan. dok... diss. – Toshkent, 2016. – 260 b.

Ахметова Л.В. Когнитивная сфера личности – психологическая основа обучения // Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2009. – №9. – С. 108-115.

Бершадский М.Е. Когнитивная образовательная технология [Электрон ресурс]. – URL: http://bershadskiy.ru/index/kognitivnaja_ obrazovatelnaja_tekhnologija/0-27.

Блинова Т.Л., Подчиненов И.Е. Когнитивно-информационная парадигма обучения // Педагогическое образование в России. – 2018. – № 8. – С. 49-54.

Горкальцева Е.Н. Когнитивность в современном образовании // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – 2012. – Т. 14 – № 2 (5). – С. 1134-1137.

Кривов С.В., Поскребышева Е.С., Старкин С.В. Когнитивные технологии образования // Вестник Нижегородского университета им. Н.И.Лобачевского. – 2014. – № 3 (4). – С. 97-100.

Майер Б.О. О кластеризации когнитивных теорий обучения // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. – 2018. – Т. 8. – № 2. – С. 119-134.

Пургина Е.И. Когнитивная педагогика: теоретические основания, история становления, проблемное поле // Когнитивные исследования в образовании: сб. науч. ст. / Урал. гос. пед. ун-т.; под науч. ред. С.Л.Фоменко; общ. ред. Н.Е.Поповой. – Екатеринбург, 2019. – С. 134-138.

Сергеев С.Ф. Когнитивная педагогика: пользовательские свойства инструментов познания // Образовательные технологии. – 2012. – № 4. – С. 69-78.

Фаликман М. Когнитивная наука: основоположение и перспективы // Логос. – 2014. – №1. – С. 1-18 [Электрон ресурс]. – URL: https://logosjournal.ru/upload/iblock/563/Logos_2014_1_1_1_ Falikman.pdf.

Ядровская М.В. Моделирование в реализации когнитивного обучения // East-European Subgroup of International Forum “Educational technology and Society”. – 2012. – Т.15. – №2. – С. 602-618.

Annenberg Learner. Teacher resources and professional development across the curriculum. Neuroscience & the classroom: Making Conection [Elektron resurs]. – URL: https://www.learner.org/courses/neuroscience/about/ about.html.

Ask the Cognitive Scientist. American Federation of Teachers. 8 August 2014. Archived from the original on 17 September 2014. Retrieved 25 December 2013.

Cinq idees que defend Stanislas Dehaene [Электрон ресурс]. – URL: https: www.franceculture.fr/sciences/stanislas-dehaene-en-cirq-ideas.

Hafner, K.; Lyon, M. (1996). Where wizards stay up late: The origins of the Internet. New York: Simon & Schuster. p. 32. ISBN 0-684-81201-0.

Miller, George (March 2003). The cognitive revolution: a historical perspective (PDF). Trends in Cognitive Sciences. 7 (3): 141–144. doi:10.1016/S1364-6613(03)00029-9.

Lukasz M.Konopka. Neuroscience prospective on education // Croatian Medical Journal. ‒ 2014. – №55 (4). – P. 428-430.

Stordeur J. Comprendre, apprendre, memoriser. Les neurosciences au service de la pedagogie [Электрон ресурс]. – URL: https://www.cahiers-pedagogiques.com/comprendre-apprendre-memoriser-les-neurosciences-au-service-de-la-pedagogie/.

Thagard R. Paul, Cognitive Science Archived 15 July 2018 at the Wayback Machine, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.).

Published

2023-08-14

How to Cite

Fayzullaeva, G. (2023). THE ESSENCE AND LOGICAL ANALYSIS OF COGNITIVE RESEARCH AS AN INTERDISCIPLINARY CONCEPT. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(8). https://doi.org/10.47390/SCP1342V3I8Y2023N57