ИСПОЛЬЗОВАНИЕ WIKI-ТЕХНОЛОГИЙ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ПИСЬМЕННОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I3Y2025N82Ключевые слова:
Вики-технология, совместное письмо, компетентность письма, обратная связь, рецензирование сверстников, высшее образование, изучение языкаАннотация
Данная статья исследует эффективность вики-технологии в улучшении компетентности письма студентов в высшем образовании. Посредством сочетания теоретического анализа и эмпирического исследования, работа изучает, как совместная деятельность по письму на основе вики-технологий способствует обратной связи со сверстниками, процессам пересмотра и навыкам критического мышления. Результаты показывают значительные улучшения в качестве письма студентов, организации, грамматической точности и лексическом разнообразии.
Библиографические ссылки
1. Alharbi, M. A. (2019). Exploring the potential of wikis in developing writing skills: A case study. Journal of Language Teaching and Research, 10(5), 1015-1024.
2. Arnold, N., Ducate, L., & Kost, C. (2012). Collaboration or cooperation? Analyzing group dynamics and revision processes in wikis. CALICO Journal, 29(3), 431-448.
3. Aydin, Z., & Yildiz, S. (2014). Using wikis to promote collaborative EFL writing. Language Learning & Technology, 18(1), 160-180.
4. Elola, I., & Oskoz, A. (2010). Collaborative writing: Fostering foreign language and writing conventions development. Language Learning & Technology, 14(3), 51-71.
5. Gielen, S., Peeters, E., Dochy, F., Onghena, P., & Struyven, K. (2010). Improving the effectiveness of peer feedback for learning. Learning and Instruction, 20(4), 304-315.
6. Kessler, G. (2009). Student-initiated attention to form in wiki-based collaborative writing. Language Learning & Technology, 13(1), 79-95.
7. Kessler, G., & Bikowski, D. (2010). Developing collaborative autonomous learning abilities in computer mediated language learning: Attention to meaning among students in wiki space. Computer Assisted Language Learning, 23(1), 41-58.
8. Kuteeva, M. (2011). Wikis and academic writing: Changing the writer–reader relationship. English for Specific Purposes, 30(1), 44-57.
9. Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.
10. Li, M. (2012). Use of wikis in second/foreign language classes: A literature review. CALL-EJ, 13(1), 17-35.
11. Li, M., & Zhu, W. (2013). Patterns of computer-mediated interaction in small writing groups using wikis. Computer Assisted Language Learning, 26(1), 61-82.
12. Li, M., & Zhu, W. (2017). Good or bad collaborative wiki writing: Exploring links between group interactions and writing products. Journal of Second Language Writing, 35, 38-53.
13. Nami, F., Marandi, S. S., & Sotoudehnama, E. (2016). CALL teacher professional growth through lesson study practice: An investigation into EFL teachers' perceptions. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 658-682.
14. Reich, J., Murnane, R., & Willett, J. (2012). The state of wiki usage in U.S. K–12 schools: Leveraging web 2.0 data warehouses to assess quality and equity in online learning environments. Educational Researcher, 41(1), 7-15.
15. Storch, N. (2005). Collaborative writing: Product, process, and students' reflections. Journal of Second Language Writing, 14(3), 153-173.
16. Storch, N. (2013). Collaborative writing in L2 classrooms. Multilingual Matters.
17. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
18. Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.
19. Wigglesworth, G., & Storch, N. (2012). What role for collaboration in writing and writing feedback. Journal of Second Language Writing, 21(4), 364-374.