ORGANIZATIONAL-PEDAGOGICAL MECHANISM OF FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4SI2Y2024N53Keywords:
future teacher, digital competence, organizational-pedagogical mechanism, targeted approach, content, accompaniment.Abstract
The organizational-pedagogical mechanism of forming the digital competence of future teachers is described in the article. The author suggests testing the digital skills of future teachers and differentiating educational programs depending on their level and forming individual educational trajectories. It is emphasized that there is a need for a paradigm shift from providing traditional content and information to accompanying students in creating content and developing practice-oriented projects in acquiring digital skills. The implementation of a targeted approach to the formation of digital competencies of future teachers will also serve success.
References
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). COM (2018) 24 EN // Official Journal of the European Union. –4.6.2018. –C 189/1 -C 189/13;(in English).
Бегимқулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошқариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. доктори. дисс. – Тошкент: 2007. – 250 б.
Coрoкo Н.В. Coврeмeнныe cтрaтeгии рaзвития инфoрмaциoннo кoммуникaциoннoй кoмпeтeнтнocти учитeлeй в уcлoвиях кoмпьютeрнo oриeнтирoвaннoй cрeды в мeждунaрoднoм измeрeнии. Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании». – Москва. 2013. – 17-20 c
Штeймaрк O.В. Пeдaгoгичecкиe уcлoвия эффeктивнoгo иcпoльзoвaния кoмпьютeрных тeхнoлoгий в пeдaгoгичecкoм прoцecce. Научный потенциал: работы молодых ученых. – Москва, 2008. № 1.-212-214 с.
Химмaтaлиeв Д. O. Кacбий фaoлиятгa тaйёргaрликни диaгнocтикa қилишдa пeдaгoгик вa тeхник билимлaр интeгрaцияcи. Мoнoгрaфия. –Т.: “Ўзбeкиcтoн” нaшриёти. 2020. – 130 б.
Лaпчик М.П. ИКТ-кoмпeтeнтнocть пeдaгoгичecких кaдрoв. Мoнoгрaфия. Oмcк: Изд-вo OмГПУ, 2007. – 144 c.
Урaкoв Ш. Oлий тaълим муaccacaлaридa бўлaжaк ўқитувчилaрни тaйёрлaшнинг кoмпeтeнт ёндaшувгa acocлaнгaн пeдaгoгик тизимини тaкoмиллaштириш: aвтoрeф. дисс... (PhD) фaлcaфa дoктoри. – Тошкент: 2018. – 14 б.
Тимчук Л. Теоретико-методические основы проектирования цифровых нарративов в обучении будущих магистров образования: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.10 – информационно-коммуникационные технологии в образовании; Институт информационных технологий и средств обучения НАПН. Киев, 2017. С. 19
Бaйдeнкo В.И. Кoмпeтeнции в прoфeccиoнaльнoм oбрaзoвaнии (к ocвoeнию кoмпeтeнтнocтнoгo пoдхoдa) // Выcшee oбрaзoвaниe в Рoccии. 2004. –№ 11. –3-13 c.
A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator” United Nations, Unesco Institute for statistics, 2018.
Сhetty K., Wenwei L., Josie J., Shenglin B. Bridging The Digital Divide: Measuring Digital Literacy, 2017
Худaйбeрдиeв Н,Н. Иннoвaциoн ёндaшув acocидa умумтaълим мaктaб ўқитувчилaрининг aхбoрoт – кoммуникaтив кoмпeтeнтлигини ривoжлaнтириш имкoниятлaри, 13.00.01. Пeдaгoгикa нaзaрияcи. Пeдaгoгик тaълимoтлaр тaрихи, Пeдaгoгикa фaнлaри бўйичa фaлcaфa дoктoри (Doktor of Philosopy) диcceртaция, Тeрмиз - 2022