THE ROLE OF PHILOSOPHICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF SOCIETY IN THE RENEWING UZBEKISTAN

Authors

  • Rustam Yuldashev

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I8Y2025N13

Keywords:

development, stability, instability, philosophical education, philosophical education, development, sustainable development, values, market fundamentalism, goal and principles of sustainable development.

Abstract

The scientific article describes the role of philosophical education and upbringing in the search for alternative ways of developing society in the context of globalization, its methodological significance for the democratic reform of the education and training system of our country, as well as the need to study the multidimensional connections between its objects and subjects in improving the concept of sustainable development society. Philosophical ideas that have scientific and practical significance are presented.

References

1. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Birlashgan Millatlar Tashkilotining Iqlim oʻzgarishi boʻyicha konferensiyasidagi (SOP28) nutqi. 01.12.2023.// https://president.uz/uz/lists/view/6897

2. Oʻzbek tilining izohli lugʻati. J.I. – T.:” Oʻzbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat ilmiy nashriyoti,2006. – B.173.

3. Nazarov Qiyom. Jahon falsafasi qomusi.1-kitob. – T.:” Oʻzbekiston Faylasuflari milliy jamiyati"nashri”ti,2023. –B.146.

4. Котельников, Д.А. Интеграция России в процесс достижения устойчивого развития: анализ проблем и перспектив // Потенциал и перспектива современной науки: материалы III Всероссийской научно-практической конференции (19 января 2016). – Геленджик: Кубанский гос. ун-т, 2016. – С. 105-113.

5. Горшков В. Г. Физические и биологические основы устойчивости жизни / В. Г. Горшков. – М. : ВИНИТИ, 1995. – 256 с.

6. Хлобистов Є. В. Екологічна безпека трансформаційної економіки / Є. В. Хлобистов. – К. : Чорнобильінтерінформ, 2004. – 336 с

7. Jacobs М. Sustainable Development: Greening the Economy/ Fabian Society. 1990.

8. Гринив Л. С. Концептуальні засади просторової парадигми екологічно збалансованої економіки / Л. С. Гринів // Регіональна економіка. — 2001. — № 4. — С. 54–63.

9. Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 2018-yil 20-oktyabrda “2030-yilgacha bulgan davrda barkaror rivojlanish sohasidagi milliy maksad va vazifalarni amalga oshirish chora-tadbirlari tugrisida”gi 841-sonli karori//Qonun xujjatlari maʼlumotlari milliy bazasi, 14.12.2020-y., 09/20/777/1620-son.

10. Mirziyoyev Sh.M. Yangi Oʻzbekiston taraqqiyot strategiyasi. Toʻldirilgan ikkinchi nashri.- Toshkent:” Oʻzbekiston” nashriyoti,2022. – B.25.

11. Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – Toshkent:”Oʻzbekiston” nashriyoti, 2023.- B.5.

12. Ziyamuhamedov B. Pedagogika. –T.: “TAMADDUN”, 2014 – B.100.

13. Николаева Л.Ю. Философия образования. Часть 1. Учебное пособие – М.: Мир науки, 2014. – С.17,38.

14. Казначеев В. П. Проблемы живого вещества и интеллекта: этюды к теории и практике медицины III тысячелетия // Вестник МИКА. – 1995. – Вып. 2. – С. 9–20. 35. Урсул А. Д. Устойчивое развитие цивилизации и ноосферно-экологическое образование // Ноогенез и образование. Построение ноосферной школы: тезисы межрегиональной конференции (23–26 марта 1995 г.). – Красноярск, 1995.

15. Кудашов В. И., Кудашова И. В. Социальные функции образования в ситуации его кризиса // Байкальский психологический и педагогический журнал. – 2005. – № 1–2 (5–6). – С. 39–48

16. Мантатов В. В. Устойчивое развитие: прогресс нравственных задач // Наука и образование в интересах устойчивого развития. – 2006.- С-55-56., Бобров В. В. Социальное развитие: сущность, условия и критерии устойчивости. – Новосибирск, 2005. – 230 с.

17. Mirziyoyev Sh.M. Yangi Oʻzbekiston taraqqiyot strategiyasi. Toʻldirilgan ikkinchi nashri.- Toshkent:” Oʻzbekiston” nashriyoti,2022. – B.23.

Downloads

Submitted

2025-08-08

Published

2025-08-10

How to Cite

Yuldashev, R. (2025). THE ROLE OF PHILOSOPHICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF SOCIETY IN THE RENEWING UZBEKISTAN. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(8), 87–93. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I8Y2025N13