JISMONIY TARBIYA DARSLARINI TASHKIL ETISHDA DAM OLISH DAQIQALARI VA PAUZALARI

Mualliflar

  • Zarifa Joʻrayeva

Kalit so'zlar

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI7Y2025N37

Kalit so'zlar

jismoniy tarbiya, dam olish daqiqalari, pedagogik texnologiyalar, mehnat qobiliyati, yosh xususiyatlari, sogʻlom turmush tarzi, pauzalar, jismoniy faoliyat, diqqat, muloqot, ruhiy holat.

Annotasiya

Jismoniy tarbiya darslari maktab oʻquvchilarining sogʻlom turmush tarzini shakllantirish, ularning jismoniy qobiliyatini oshirish va mehnat qobiliyatini mustahkamlashda muhim rol oʻynaydi. Biroq, darslarning samaradorligini taʼminlash uchun toʻgʻri tashkil etilgan dam olish daqiqalari hamda pauzalar muhim ahamiyatga ega. Ushbu maqola jismoniy tarbiya darslarida dam olish vaqtlarini toʻgʻri taqsimlash, ularning pedagogik jihatdan asoslanganligi hamda oʻquvchilarning yosh xususiyatlariga mosligini oʻrganadi.

Dars jarayonida oʻquvchilarning jismoniy va aqliy charchashini bartaraf etish maqsadida qisqa pauzalar tashkil etiladi. Bu vaqtda nafas olish mashqlari, stretching, oddiy yurish yoki boshqa yengil harakatlar bajarilishi mumkin. Dam olish daqiqalari faoliyatning turli shakllarini almashish prinsipi asosida rejalashtiriladi, bu esa oʻquvchilarning diqqatini jamlashga va yangi mashqlarga tayyorlashga yordam beradi.

Maqolada, shuningdek, yosh guruhlariga qarab dam olish vaqtini toʻgʻri taqsimlash metodikasi ham yoritiladi. Masalan, boshlangʻich sinf oʻquvchilari uchun dam olish chastotasi yuqori boʻlishi kerak, chunki ularning charchashi tezroq sodir boʻladi. Katta yoshdagi oʻquvchilar uchun esa pauzalar qisqaroq, ammo intensivroq boʻlishi mumkin.

Manbalar

1. Шолих, М. Круговая тренировка (Теоретические, методические и организационные основы одной из современных форм использования физических упражнений в школе и спортивной тренировке). 2-е изд., стер. Москва: Спорт, 2021, -217 с

2. Самадов С. С. Мактабгача ёшдаги болалар ривожланишининг ёш хусусиятлари ва жисмоний тарбия машғулотлари //Science and Education. – 2022. – Т. 3. – №. 5. – С. 1383-1388.

3. Nigmanov B.B., Xoʻjaev F., Raximqulov K.D. “Sport oʻyinlari va uni oʻqitish metodikasi” oʻquv qoʻllanma. Ilm-Ziyo nashriyoti Toshkent 2011-yil.

4. Karpova N.V. Maktabda jismoniy tarbiya darslarida dam olish texnologiyalari. 2012 y, -178 b

5. Axmatov M.S. Monografiya. Uzluksiz ta'lim tizimida ommaviy sport-sog'lomlashtirish ishlarini samarali boshqarish. T.: 2005 y. - 235 b.

6. Goncharova O.V. Yosh sportchilarning jismoniy qobiliyatlarini rivojlantirish. O'quv qo'llanma. O'zDJTI, T.: 2005, 171 b.

7. Kerimov F.A., Umarov M.N. Sportda prognozlashtirsh va modellashtirsh. Darslik. O'zDJTI T.: 2005, -280 b.

##submission.downloads##

Yuborilgan

2025-08-30

Nashr qilingan

2025-08-30

Qanday ko'rsatish

Joʻrayeva, Z. (2025). JISMONIY TARBIYA DARSLARINI TASHKIL ETISHDA DAM OLISH DAQIQALARI VA PAUZALARI. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(S/7), 254–259. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI7Y2025N37