RAQAMLI TAʼLIM MUHITIDA BOʻLAJAK MUHANDISLARNING TEXNOLOGIK KOMPETENTLIGINI RIVOJLANTIRISH
Kalit so'zlar
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI8Y2025N16Kalit so'zlar
raqamli taʼlim, texnologik kompetentlik, muhandislik taʼlimi, virtual laboratoriya, interaktiv taʼlimAnnotasiya
Ushbu maqola raqamli taʼlim muhitining boʻlajak muhandislar texnologik kompetentligiga taʼsirini oʻrganish va samarali rivojlantirish yoʻllarini aniqlashga qaratilgan. Tadqiqot aralash usullar asosida oʻtkazildi. Miqdoriy tahlil uchun 450 nafar muhandislik yoʻnalishi talabalari bilan soʻrovnoma oʻtkazildi, sifatiy tahlil uchun 24 nafar professor-oʻqituvchi va 36 nafar talaba bilan chuqur intervyu amalga oshirildi. Raqamli kompetentlik darajasini baholash uchun maxsus test-tizim ishlab chiqildi. Tadqiqot natijalariga koʻra, raqamli taʼlim muhitida oʻqiydigan talabalarning texnologik kompetentligi anʼanaviy usulda oʻqiydigan hamkasblariga nisbatan 34% yuqori koʻrsatkichga ega. Eng samarali vositalar interaktiv simulyatorlar (89%), virtual laboratoriyalar (85%) va gamifikatsiya elementlari (78%) boʻldi.
Manbalar
1. Chen, L., Wang, M., & Zhang, Y. (2020). Gamification in engineering education: A systematic review. Computers & Education, 158, 104-118.
2. Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of instruction. John Wiley & Sons.
3. Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. European Commission Joint Research Centre.
4. Johnson, R., & Smith, A. (2019). Virtual laboratories in engineering education: Effectiveness and student perceptions. Journal of Engineering Education, 108(2), 234-251.
5. Kennedy, D., Morrison, J., & Lee, S. (2015). Blended learning approaches in higher education: A comparative study. Educational Technology Research, 42(3), 45-62.
6. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmoni. (2017). "Ta'lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida". PF-4947-son.
7. Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology, 2(1), 3-10.
8. UNESCO. (2018). ICT competency framework for teachers. UNESCO Publishing.
9. Vazirlar Mahkamasi qarori. (2019). "Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish bo'yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi". 423-son.
10. Jahon Iqtisodiy Forumi. (2020). The Future of Jobs Report 2020. Geneva: World Economic Forum.