HOTEL CLUSTERING - AN EFFECTIVE FORM OF MANAGEMENT IN THE HOTEL BUSINESS
DOI:
https://doi.org/10.47390/SP1342V3SI3Y2023N13Keywords:
market, hotel services, hotel business, cluster, methodology, strategy, development, quality.Abstract
The article discusses the effectiveness of the clustering methodology in the hotel business. The concept of clustering is defined and the work of various researchers in this field is considered. The article states that the Republic of Uzbekistan has the potential to use clustering to develop its hotel business, and improving the quality of service in hotels can contribute to improving the socio-economic indicators of the region. The role of tourism clustering in the development of the hotel business is also discussed, the Samarkand region of Uzbekistan is highlighted as an example of successful clustering. The article concludes that clustering can increase the flow of tourists and investments in the hotel business.
References
Ковальчук, А. П. Индустрия гостеприимства: как бороться с факторами, тормозящими развитие?: развитие предпринимательской деятельности в индустрии гостеприимства [Текст] / А. П. Ковальчук // Российское предпринимательство. - 2012. - № 15 (213). - С. 91 - 95.
Костин К.Б. Проблемы развития туристско-гостиничного бизнеса России и пути их решения / К.Б. Костин // Современный отель. – 2013. − № 4. – С. 23−24.
Ларионова Н.А. Кластерный подход в управлении конкурентоспособности региона / Н.А. Ларионова // Экономический вестник Ростовского государственного университета. – 2007.- №1. – Ч.2. С. 67-72.
Лукьянова, Ю.В. Методы оценки удовлетворенности и повышения лояльности клиентов в гостинице / Ю.В. Лукьянова, Е.Ю. Никольская // Наука XXI века: актуальные направления развития . – 2016 №1-1. – С. 360-366.
Магнус Я.Р., Катышев П.К., Пересецкий А.А. Эконометрика. Учебник. – М., 2005. – 499 c.; Эндрю Ф., Сигел. Практическая бизнес-статистика. 4-е издание, – М.: Издательский дом «Вильямс», 2002. – 450 c.
Портер М.Э. Конкуренция / М.Э. Портер. - М: Вильямс, 2006. - 608 с.
Ковальчук, А. П. Индустрия гостеприимства: как бороться с факторами, тормозящими развитие?: развитие предпринимательской деятельности в индустрии гостеприимства [Текст] / А. П. Ковальчук // Российское предпринимательство. - 2012. - № 15 (213). - С. 91 - 95.
Костин К.Б. Проблемы развития туристско-гостиничного бизнеса России и пути их решения / К.Б. Костин // Современный отель. – 2013. − № 4. – С. 23−24.
Ларионова Н.А. Кластерный подход в управлении конкурентоспособности региона / Н.А. Ларионова // Экономический вестник Ростовского государственного университета. – 2007.- №1. – Ч.2. С. 67-72.
Лукьянова, Ю.В. Методы оценки удовлетворенности и повышения лояльности клиентов в гостинице / Ю.В. Лукьянова, Е.Ю. Никольская // Наука XXI века: актуальные направления развития . – 2016 №1-1. – С. 360-366.
Магнус Я.Р., Катышев П.К., Пересецкий А.А. Эконометрика. Учебник. – М., 2005. – 499 c.; Эндрю Ф., Сигел. Практическая бизнес-статистика. 4-е издание, – М.: Издательский дом «Вильямс», 2002. – 450 c.
Портер М.Э. Конкуренция / М.Э. Портер. - М: Вильямс, 2006. - 608 с.
Созиева, З.И. Формирование развития туристского-рекреационных кластеров региона (зарубежный опыт) / З.И. Созиева // Региональная экономика: теория и практика. – 2009. – №25(118). – С. 65-66.