FEATURES OF A SYSTEMATIC APPROACH IN THE EDUCATION AND UPBRINGING OF CHILDREN UNDERGOING LONG-TERM TREATMENT
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I9Y2024N40Keywords:
children, long-term treatment, training, education, upbringing, hospital pedagogy, facilitation.Abstract
This article discusses the systematic approach to the education and upbringing of children receiving long-term medical treatment. The author explores the key characteristics of this approach, including the individualization of education programs, the formation of interdisciplinary teams, the implementation of distance learning techniques, psychological support services, and the promotion of social inclusion. The significance of pedagogical leadership in organizing, coordinating, and managing the educational process is also emphasized.
References
1. Мирзиеев Ш.М. Янги Ўзбекистон Стратегияси. – Тошкент: Ўзбекистон, 2021.
2. Шомахмудова Р.С. Махсус ва инклюзив таълим (халқаро ва миллий тажриба). – Тошкент: Фан ва таълим, 2011.
3. Муминова Л.Р. От инклюзивного образования к инклюзивному обществу // Сборник международной научной конференции «Педагогика сотрудничества в повышении качества образования: международный опыт и современные подходы». – Ташкент, 13.11.2023г. – С.306-310.
4. Goipova N.B. Inklyuziv ta’lim. Gospital pedagogika. – Namangan, 2024.
5. Шариков С.В. Для длительно болеющих детей учеба — единственная форма коммуникации. Справочник руководителя образовательного учреждения. Онлайн-доступ: https:// uchimznaem.ru/images/Statia_Sharikov_S_V.pdf.
6. Ямбург Е.А. Доступную среду необходимо простраивать в голове // Народное образование. – 2017. – №8(1464). – С.21-26.
7. Wiener L., Kazak A. E., Noll R. B., Patenaude A. F., Kupst M. J. Standards for the psychosocial care of children with cancer and their families: An introduction to the special issue // Pediatr. Blood Cancer. – 2015. – №62(S5). – С.419-424.
8. Бессчетнова О.В., Волкова О.А., Алиев Ш.И. Организация обучения детей, находящихся на длительном лечении // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. – 2022. – №5(30). – С.876-884.
9. Шариков С.В. Создание образовательной среды для детей, находящихся на длительном лечении в стационарах медицинских учреждений // Российский журнал детской гематологии и онкологии. – 2015. – №15. – С.65-73.
10. Винокурова О.Б. Особенности обучения детей, находящихся на длительном лечении в лечебно-профилактических учреждениях // Символ науки. – 2016. – №11-2. – С.102-104.
11. Бекбаев Р.Р. Теории познания. – Ташкент: Book Trade, 2023.