PEDAGOGICAL STRATEGY FOR PROTECTING STUDENTS FROM INVARIANT AND VARIANT THREATS

Authors

  • Xulkarxon Jumayeva

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I3Y2025N72

Keywords:

инвариантные и вариативные угрозы, духовность, образование и воспитание, духовная угроза, педагогическая стратегия, информatsiонная безопасность

Abstract

This article presents ideas on pedagogical strategies for protecting students from invariant and variable threats. The types, manifestations, negative consequences, and essence of invariant and variable threats are also highlighted. Students should possess abilities such as independent thinking, critical analysis, developing immunity to information attacks, and adaptability. By developing pedagogical strategies and implementing them in practice, educational institutions can create a more stable and safe learning environment. This serves not only to protect students from threats but also to shape them as successful individuals in the future. Protecting students from invariant and variable threats is an indicator of society's spiritual well-being and its level of social development. This is because students' moral and ethical behavior, regardless of their sphere of life, influences society.

References

1. Иванов В.М., Хагай В.С., Твердякова Л.В.. Психолого-педагогическая безопасность современной образовательной среды. Мир науки, культуры, образования. № 2 (93) 2022. 123-126.

2. Nazarov Q. “Ta’lim jarayonida innovatsion yondashuvlar”. – Toshkent: Nizomiy nomidagi TDPU, 2021.

3. Djumayeva, X. M. (2024). Invariantiv tahdidlar va ularning ko‘rinishlari. Inter education & global study, (2), 71-78.

4. R.Ishmuxamedov, M.Yuldashev. Ta’lim va tarbiyada innovatsion pedagogik texnologiyalar (ta’lim tizimi xodimlari, metodistlar, o‘qituvchilar, tarbiyachi va murabbiylar uchun o‘quv qo‘llanma) -T.: 2013. -279 b

5. Фридман Л. М. “Психологическая безопасность личности”. – Санкт-Петербург: Питер, 2018.

6. Юсупов А. “Информaционная безопасность в образовательной среде”. – Тошкент: Университет, 2022.

7. Джумаева, Х. (2023). “Внутренние угрозы, негативно влияющие на духовность студентов”. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари, 3(8). 356-361.

8. Yunusova G. “Ijtimoiy pedagogikada xavfsizlik omillari”. – Samarqand: SamDU nashriyoti, 2020. 52-56.

9. Джумаева, Х. (2024). Методика обучения единицам длины и измерения поверхности в началном образовании. Interpretation and researches, 2(24).

10. Джумаева, Х. М. (2024). Критерии и показатели защиты студентов от различных угроз. World of Scientific news in Science, 2(3), 364-370.

11. Nizomova R.A. “Talaba-yoshlarning internet tarmog‘idan foydalanishida axborot-psixologik xavfsizligini ta’minlash: muammo va yechimlar”. Zamonaviy ta’lim. 2021, 2 (99), 30-36.

12. Фомина Т.Г., Филиппова Е.В., Бурмистрова-Савенкова А.В., Моросанова В.И. “Стресс в образователной среде и его влиyaние на академическую успешност и психологическое благополучие обучающихся”. Нaционалный психологический журнал. 2024. Т. 19, № 4. 148-157.

13. Кисляков П.А. Меерсон А.-Л.С. “Устойчивост личности к социокултурным угрозам в условиях цифровой трансформaци общества”. Образование и наука. Том 23, № 9. 2021. 142-160.

Downloads

Submitted

2025-03-15

Published

2025-03-17

How to Cite

Jumayeva , X. (2025). PEDAGOGICAL STRATEGY FOR PROTECTING STUDENTS FROM INVARIANT AND VARIANT THREATS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(3), 473–480. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I3Y2025N72