DESIGN, SYSTEMATIZATION AND CONTENT OF DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES IN PROFESSIONAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • Alisher Gafforov

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I3Y2025N77

Keywords:

distance education, educational process, software, digital educational resources, e-course.

Abstract

The relevance of this topic is due to the fact that at the moment there is no single structured approach to the creation of digital educational resources, and clear requirements for their structure and content are not defined at the state level. Accordingly, there is a need to systematize digital educational resources and develop unified requirements for their creation, structure and content for use in educational institutions. The paper examines the issues of identifying a systematic approach to the structure and use of digital educational resources in the educational process.

References

1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 6-sentyabrdagi “Professional ta’lim tizimini yanada takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘grisida”gi PF-5812-sonli Farmoni. www.lex.uz

2. Петрова Н.П. Цифровизация и цифровые технологии в образовании /Н.П. Петрова, Г.А. Бондарева // Мир науки, культуры, образования. — 2019. — № 5 (78). — С. 353–355.

3. Бабина Н.Ф. Технология: методика обучения и воспитания. Учебное пособие. / Н.Ф. Бабина. – Изд.: Директ-Медиа, 2015. Ч.1, 178 с.

4. Определение ЦОР. URL: anton-frolow2010.narod.ru/word/3.doc (дата обращения: 15.11.2024)

5. Бедный Б.И., Кузенков О.А. Интегрированные программы подготовки научно-педагогических кадров высшей квалификации // Интеграция образования. 2017. Т. 21, №4. С. 637-650.

6. Методическое объединение учителей биологии Ленинского района города Челябинска: Цифровые образовательные ресурсы. URL: http://mmc74212.narod.ru/Biology/p11aa1.html (дата обращения: 15.11.2024).

7. Ваграменко Я.А. Информатика: образовательный аспект. М., 2011. 120 с.

8. Осин А.В. Электронные образовательные ресурсы нового поколения: открытые образовательные модульные мультимедиа системы. URL: https://docplayer.ru/44978090-A-v- osin-eor-novogo-pokoleniya-otkrytye-obrazovatelnye-modulnye-multimedia-sistemy- vvedenie.html (дата обращения: 16.11.2024).

9. Белозёрова С.И., Белозеров О.И. Организация контроля знаний студентов в LMS MOODLE // Современные проблемы науки и образования. 2018. №6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=28270 (дата обращения: 17.11.2024).

10. Dawley L. Social networking knowledge construction: Emerging virtual world pedagogy // On the Horizon. 2009. Vol. 17(2). Pp. 109-121.

11. Saavedra A., Opfer V. Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching // Phi Delta Kappan. 2012. Vol. 94(2). Pp. 8-13.

12. Osman G., Duffy T., Chang J., Lee J. Learning through collaboration: student perspectives // Asia Pacific Education Review. 2016. Vol. 12(4). Pp. 547-558.

13. Ваграменко Я.А. Методологические предпосылки формирования информационной образовательной среды // Информационные ресурсы в образовании: Всероссийская научно-практическая конференция. 2011. С. 15-16.

Downloads

Submitted

2025-03-15

Published

2025-03-17

How to Cite

Gafforov, A. (2025). DESIGN, SYSTEMATIZATION AND CONTENT OF DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES IN PROFESSIONAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(3), 508–518. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I3Y2025N77