ASSESSMENT AND DIAGNOSTICS OF PHRASEOLOGICAL COMPETENCE OF STUDENTS OF NON-LINGUISTIC UNIVERSITIES
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI2Y2025N28Keywords:
phraseological competence, diagnostics, assessment, Russian as a foreign language, non-linguistic universities, typical errors, teaching methodology.Abstract
The article examines the theoretical and practical aspects of assessing and diagnosing phraseological competence among non-linguistic university students studying Russian. It proposes evaluation criteria, describes diagnostic methods, analyzes typical errors, and offers recommendations for improving the educational process. The article may be useful for teachers of Russian as a foreign language, as well as specialists in the field of language teaching methodology.
References
1. Борисова, Е. Г. Русская фразеология в аспекте преподавания РКИ. – М.: Издательство «URSS», 2019.
2. Васильева, А. А. Фразеология и межкультурная коммуникация. – М.: Издательство «Академия», 2021.
3. Григорьева, Т. М. Формирование фразеологической компетенции у иностранных студентов. – М.: Издательство «Русский язык. Курсы», 2022.
4. Иванова, И. П. Методика преподавания фразеологии русского языка. – М.: Издательство «Русский язык», 2020.
5. Ковалева, Н. В. Методика обучения фразеологии в неязыковых вузах. – М.: Издательство «Просвещение», 2022.
6. Кузнецова, Л. А. Диагностика языковой компетенции: теория и практика. – М.: Издательство «Высшая школа», 2021.
7. Лебедева, О. А. Интерактивные методы обучения фразеологии. – СПб.: Издательство «Златоуст», 2020.
8. Петров, В. В. Фразеология в аспекте межкультурной коммуникации. – СПб.: Издательство «Лань», 2019.
9. Соколова, Е. Н. Фразеологизмы в русском языке: теория и практика обучения. – М.: Издательство «Флинта», 2018.
10. Федорова, М. В. Цифровые технологии в обучении фразеологии. – М.: Издательство «Инфра-М», 2023.