STAGES OF DEVELOPMENT OF TRAINING PLANS AND THEIR PRACTICAL IMPLEMENTATION THROUGH THE CREDIT-MODULE SYSTEM

Authors

  • Iskandar Otabayev

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I5Y2025N91

Keywords:

credit-modular system, curriculum, vocational education, competencies, module, assessment system, innovative technologies.

Abstract

This article analyzes the processes of developing curricula and their practical implementation based on the credit-modular system in vocational education institutions. It scientifically substantiates the need for designing curricula based on competencies, structuring them into modules, assessing them through credit units, and integrating modern innovative technologies. The study results highlight the opportunities to improve the quality of vocational education by enhancing teaching through the credit-modular system.

References

1. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 07.12.2023 y. 648-son “Professional ta’limda kredit-modul tizimini joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori.

2. Azizov U. Kredit-modul tizimi va uning o‘ziga xos xususiyatlari. - http:// uzbekistonovozi.uz/ uz/articles/index.php?ECTION _ID=161&ELEMENT.

3. Assefa М., Sedgwick, R. Evaluating the Bologna degree in the US. Worldeducation news and reviews, March/April 2004.

4. Bologna Declaration. Joint Declaration of the European Ministers of Education Convened in Bologna on the 19th of June 1999.

5. Credit Transfer and Accumulation - the Challenge for Institutions and Students, EUA/Swiss Confederation Conference, ETH Zurich, 11-12 October, 2002.

6. Kennedy, D. (2007). Writing and Using Learning Outcomes: A Practical Guide.

7. Kubayeva Y.I. Kredit-modul tizimini tashkil etish – ta’limda dolzarb masala sifatida // “Maʼnaviy barkamol yoshlar yangi Oʻzbekiston bunyodkori” xalqaro ilmiy-amaliy anjuman materiallari. – Toshkent: 2024. – B. 121-124.

8. Maxmanov U.A. Oliy ta’limda kredit-modul tizimini joriy etilishi va imkoniyatlari // Zamonaviy ta’lim. –Toshkent: 2021. –№1. – B. 4-11.

9. Mirzayev Q.J. Ta’lim jarayonini kredit-modul tizimi asosida rivojlantirish imkoniyatlari // Zamonaviy ta’lim. – Toshkent: 2022. – №7. – B. 16-20.

10. Smith, J. (2018). Modular Education: Theory and Practicye.

11. UNESCO. (2019). Digital Transformation in Education.

12. Usmonov B.Sh., Xabibullaev R.A. Oliy o‘quv yurtlarida o‘quv jarayonini kredit-modul tizimida tashkil qilish // O‘quv qo‘llanma. – Toshkent, TKTI, 2020. - 120 b.

13. Xabibullayev B.,Topildiyev V., Innazarov M. Kredit-modul tizimi va o’quv jarayoni tashkil etish // O’quv-uslubiy majmua – Toshkent, 2020. – 149 b.

14. Zaripov L., Xayitov N., Tuxtayeva M. Kredit-modul tizimi bo’yicha xorij tajribasi // Metodik qo’llanma. – Toshkent: “Yetakchi nashriyoti”, 2024. – 32 b.

15. Андриенко A.C. Развитие иноязычной профессиональной компетентности студентов технического вуза (на основе кредитно-модульной технологии обучения): Дис. ... канд. пед. наук 13.00.08. -Ростов н/Д., 2007. - 282 с.

16. Баум В. В. Система зачетных единиц (кредитов) как один из инструментов признания квалификаций, - М., РУДН, 2007. С. 12.

17. Маслов И.В. Методика информационной подготовки юристов с применением кредитно-модульной системы: Автореф. дис. … канд. пед. наук. –Ростова-на-Дону: 2011. – 22 с.

18. Методические рекомендации по внедрению в вузе системы зачетных единиц (кредитов) / [Текст] /. Государственный университет управления, Центр качества [сост. О.В. Давыдова, В.И. Звонников, М.Б. Челышкова]. – М.: ГУУ, 2010. – 50 с

19. Рахимов А.А. Методика организациии ндивидуальных работ студентов по математике в условиях кредитного обучения в техническом вузе: Автореф. дис. … канд. пед. наук. –Душанбе: 2020. –26 с.

20. Рослякова Е.М., Бисерова А.Г., Хасенова К.Х., Байболатова Л.М. Модульная система обучения-опыт и перспективы. – Posted September 25th, 2014 by kaznmu & filed under Английский, Инновационные методы обучения. https://kaznmu.kz/ press/2014/09/25/ %D0%BC%D0%BE%D0

21. Тищенко Е.А. Организация системы кредитного обучения в техническом ВУЗе: Автореф. дис. … канд. пед. наук. –Ростова-на-Дону: 2007. – 23 с.

Downloads

Submitted

2025-05-10

Published

2025-05-10

How to Cite

Otabayev, I. (2025). STAGES OF DEVELOPMENT OF TRAINING PLANS AND THEIR PRACTICAL IMPLEMENTATION THROUGH THE CREDIT-MODULE SYSTEM. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(5), 553–562. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I5Y2025N91