ISSUES IN SHAPING THE MODERN STUDENT’S PERSONALITY THROUGH AN INDIVIDUAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I6Y2025N70Keywords:
individual approach, personal development, modern student, educational technologies, personalized learning, pedagogical innovations.Abstract
This article provides an in‑depth analysis of the pedagogical and psychological significance of the individual approach in developing the personality of today’s students. Drawing on a review of scholarly literature, the author highlights the role of individualized methods, the conditions for their effective implementation, and the technological foundations for identifying, nurturing, and educating students’ personal characteristics and capacities.
References
1. Виготский Л.С. Мышление и речь. — М.: Педагогика, 1991.
2. Зимняя И.А. Психология обучения: Учебник. — М.: Логос, 2004.
3. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. — М.: Политиздат, 1977.
4. Маслоу А. Мотивация и личность. — СПб.: Питер, 1999.
5. Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека. — М.: Логос, 2007.
6. Ильина Т.А. Педагогика: Учебник для вузов. — М.: Юрайт, 2010.
7. Сластенин В.А. Педагогика: Учебное пособие. — М.: Школа-Пресс, 2000.
8. Петровский А.В. Личность: норма и патология развития. — М.: Изд-во МГУ, 2002.
9. Брушлинский А.В. Проблемы активности сознания. — М.: Наука, 1996.
10. Краевский В.В. Основы обучения: Дидактика и методика. — М.: Педагогика, 1980.