ORGANIZATIONAL FORMS OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I7Y2025N38Keywords:
physical education, forms of physical education, sports club, sports sections, physical activity, types of sports, institute, students.Abstract
This article examines the issues of organizing physical education in higher education institutions and analyzes the forms considered a priority by second- and third-year students. The study conducted at Denau Institute of Entrepreneurship and Pedagogy explored students’ attitudes toward physical education classes and identified the most suitable and engaging sports for them. The research results showed that more than half of the respondents consider it appropriate to organize physical education through a sports club system, allowing students more flexibility in attending classes. Furthermore, the most popular sports among students were volleyball, basketball, athletics, football, and gymnastics. Such analytical studies aimed at improving the physical education system contribute to the implementation of the most effective and engaging forms of training for university students.
References
1. G’aniyev, S., & Nurqobilov, A. (2024, June). Jismoniy tarbiya darslarida pedagogik nazoratini tashkil qilish. In Conference on the role and importance of science in the modern world (Vol. 1, No. 5, pp. 85-88).
2. Nornurodov, A. N. (1998). Jismoniy tarbiya.
3. Turdimuratov, D. (2025). Talabalar taʼlimining samaradorligini oshirish va jismoniy sifatlarini rivojlantirishda innovatsion yondashuvlar. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences, 5(2), 586-592.
4. Turdimurodov, D. (2024). Talabalarda jismoniy tarbiyaga bo‘lgan motivatsiyani shakllantirish xususiyatlari. Журнал «Вестник физической культуры и спорта» Нукусского филиала Узбекского государственного университета физической культуры и спорта, 1(2), 135-140 b.
5. Turdimurodov, D. (2024). Maktabgacha yоshdagi bоlalar jismоniy tarbiyasining pеdagоgik shartlari. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(S/9), 570-575.
6. Turdimuratov, D. (2025). Jismoniy tarbiya mashgʻulotlari jarayonida yuqori sinf oʻquvchilarining irodaviy sifatlarini shakllantirish. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(S/2), 249–255.
7. Fayzullayev, S. (2024). Jismoniy tarbiya va sport mashg ‘ulotlarining ta’limdagi ahamiyatlari. News of the NUUz, 1(1.7), 210-211.
8. Криличенко О. В. Состояние и перспективы развития системы физического воспитания в высших учебных заведениях. / О. В. Криличенко // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. - 2011. Вып. 7. 43-47-b.
9. Мудрян В. Л. Проблемы физического воспитания студентов и поиск их решения / В. Л. Мудрян, Г. И. Радковская // Педагогика и современные аспекты физического воспитания: сб. науч. трудов II Междунар. науч.-практ. конф., (21-22 апреля 2016 года) / под общ. ред. Ю. О. Долинного. - Волгоград: ДГМА, 2016. 106-112-b.
10. Хандога Я. В. Перспективы повышения качества организации учебного процесса по физическому воспитанию студентов вузов. /Я. В. Хандога В. И. Хондога. - Мариупольский государственный гуманитарный университет. №11. 143-148-b.