IMPROVEMENT OF THE METHODOLOGY AIMED AT DEVELOPING EMOTIONAL AND COMMUNICATIVE COMPETENCE OF MEDICAL STUDENTS

Authors

  • Shaxlo Djamaldinova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I10Y2025N78

Keywords:

emotional-communicative competence, higher medical education, future physician, professional identification.

Abstract

In this research, emotional and communicative competence is presented as a personal resource of the future physician. It is manifested in the ability to recognize and regulate one’s own emotions, to understand the emotions of communicators, and to take them into account in building constructive interactions during the treatment process. Within the framework of this study, the main objective of the experimental work was to methodologically improve the development of emotional-communicative competencies of medical university students, test the proposed methods in practice, and determine their effectiveness. In this process, particular emphasis was placed on fostering emotional sensitivity, empathy, communicative culture, and psychological adaptability, which play a crucial role in students’ professional identification and formation as competent medical specialists.

References

1. Mayer, J. D. Emotional intelligence as a standard intelligence / J. D. Mayer, P. Salovey, D. R.Caruso, G. Sitarenios // Emotion. – 2001. – V. 1. – P. 232–242.

2. Абиева, Н. М. Язык специальности и профессиональная культура речи : Учебно-методическое пособие для студентов медицинских вузов / Н. М. Абиева, Ш. О. Джамалдинова. – Барнаул : Алтайский государственный медицинский университет Министерства здравоохранения Российской Федерации, 2023. – 127 с. – EDN PRIVYH.

3. Mayer, J. D. Emotional Intelligence meets traditional standards for an intelligence / J. D. Mayer, D. R. Caruso, P. Salovey // Intelligence. – 1999. – V. 27. – P. 267–298.

4. Джамалдинова, Ш. О. Формирование эмоционально-коммуникативной культуры будущего медицинского работника / Ш. О. Джамалдинова // Высшее образование в эпоху глобальных трансформаций: достижения, вызовы, перспективы : материалы ХV Международной учебно-методической конференции, Чебоксары, 27 октября 2023 года. – Чебоксары: Чувашский государственный университет имени И.Н. Ульянова, 2023. – С. 369-376. – EDN ATCUBW.

5. Джамалдинова, Ш. О. Важность развития эмоционально-коммуникативной компетентности в работе врача / Ш. О. Джамалдинова // Язык. Образование. Культура : Сборник научных трудов по материалам XVII Международной научно-практической электронной конференции, посвященной 88-летию КГМУ и Году педагога и наставника, Курск, 20–25 мая 2023 года. Том I. – Курск: Курский государственный медицинский университет, 2023. – С. 55-57. – EDN FDSLHL.

6. Джамалдинова, Ш. О. Формирование и развитие эмоционально коммуникативной компетентности врача / Ш. О. Джамалдинова // Язык. Образование. Культура : Сборник научных трудов по материалам XVII Международной научно-практической электронной конференции, посвященной 88-летию КГМУ и Году педагога и наставника, Курск, 20–25 мая 2023 года. Том I. – Курск: Курский государственный медицинский университет, 2023. – С. 58-60. – EDN OYQYNG.

7. Абиева, Н. М. Этика общения как ключевой аспект дисциплины «Культура речи врача» в медицинском вузе / Н. М. Абиева, Ш. О. Джамалдинова // Мир науки, культуры, образования. – 2023. – № 5(102). – С. 95-98. – DOI 10.24412/1991-5497-2023-5102-95-98. – EDN MOAPZH.

8. Джамалдинова, Ш. (2023). Значение эмоционально-коммуникативной компетентности для развития успешной работы будущих медиков. Общество и инновации, 4(4), 114-118.

Downloads

Submitted

2025-10-12

Published

2025-10-12

How to Cite

Djamaldinova, S. (2025). IMPROVEMENT OF THE METHODOLOGY AIMED AT DEVELOPING EMOTIONAL AND COMMUNICATIVE COMPETENCE OF MEDICAL STUDENTS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(10), 457–462. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I10Y2025N78