GAMIFICATION IN THE PROCESS OF FORMING FUNCTIONAL LITERACY IN RUSSIAN LANGUAGE LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI9Y2025N62Keywords:
gamification, spelling, punctuation, motivation, competition, quest, argumentation, functionality.Abstract
The article discusses the use of gamification as an effective means of developing functional literacy in Russian language lessons. The authors of the article provide examples of techniques (“spelling battles,” role-playing games, debates) and digital services (Kahoot!, Quizizz, LearningApps) that promote engagement and training. It is noted that gamification not only makes it easier to learn rules and concepts, but also develops critical thinking, communication skills and the ability to work in a team.
References
1. Алексеева А. З., Соломонова Г. С., Аетдинова Р. Р. ГЕЙМИФИКАЦИЯ В ОБРАЗОВАНИИ // Педагогика. Психология. Философия. 2021. №4 (24). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/geymifikatsiya-v-obrazovanii-3 — C. 6. (дата обращения: 27.07.2025).
2. Бабаева З. С., Фёдорова А. М. Геймификация на уроках русского языка: инновационный подход к обучению // Наука высших школ – 2025: материалы Международной научно-практической конференции. В 2 т. Т. 2. – 2025. – С. 307.
3. Буряк Н.Ю. ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ И ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ: РОЛЬ ПРИЛОЖЕНИЙ И ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2025. №2-1 (101). — C. 5. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inostrannye-yazyki-i-tsifrovye-tehnologii-rol-prilozheniy-i-onlayn-platform-v-obrazovatelnom-protsesse (дата обращения: 20.08.2025).
4. Гордиенко О. А., Егорова А. Ю., Тарасов Е. С. СТИМУЛИРОВАНИЕ КОГНИТИВНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПОСРЕДСТВОМ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ГЕЙМИФИКАЦИИ // Гуманитарные и социальные науки. 2022. №6. —C. 10. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/stimulirovanie-kognitivnoy-deyatelnosti-obuchayuschihsya-posredstvom-ispolzovaniya-vozmozhnostey-geymifikatsii (дата обращения: 21.08.2025).
5. Насруллаев Р. С. РУССКИЙ ЯЗЫК В ЭПОХУ СОВРЕМЕННОГО ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ: ВЫЗОВЫ, ИННОВАЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ // ReFocus. 2025. №Special Issue 1. — С. 1-2. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/russkiy-yazyk-v-epohu-sovremennogo-tsifrovogo-obrazovaniya-vyzovy-innovatsii-i-perspektivy (дата обращения: 20.08.2025).
6. Панина Е. Ю., Калинин М. М. ОПЫТ И ПРАКТИКА ПРИМЕНЕНИЯ ИНТЕРАКТИВНОГО ПРИЛОЖЕНИЯ «KAHOOT!» НА УРОКЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков. 2022. №18. — C. 9. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-i-praktika-primeneniya-interaktivnogo-prilozheniya-kahoot-na-uroke-inostrannogo-yazyka (дата обращения: 21.08.2025).
7. Умарова Д. З. ЦИФРОВАЯ ГРАММОТНОСТЬ В ОБРАЗОВАНИИ: ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ // Экономика и социум. 2024. №12-1 (127). — С. 4. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovaya-grammotnost-v-obrazovanii-problemy-i-perspektivy (дата обращения: 22.08.2025).
8. Филатова О. Н., Зиновьева С. А., Никитина О. Н. ГЕЙМИФИКАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА // Проблемы современного педагогического образования. 2022. №77-2. — C. 3. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/geymifikatsiya-obrazovatelnogo-protsessa-1 (дата обращения: 28.07.2025).
9. Шуников В. Л. РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА В ЦИФРОВУЮ ЭПОХУ // Вестник РГГУ. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2021. №3. — С. 13. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/russkaya-literatura-v-tsifrovuyu-epohu (дата обращения: 21.08.2025).





