CARL ROGERS’ HUMANISTIC PEDAGOGY AND ITS SIGNIFICANCE FOR THE DEVELOPMENT OF MODERN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI9Y2025N87Keywords:
humanistic pedagogy, learner-centered education, empathy, intrinsic motivation, modern education, educational approachesAbstract
This article explores the key principles of humanistic pedagogy developed by American psychologist and educator Carl Rogers and examines their relevance to contemporary educational practices. Central concepts such as the learner-centered approach, unconditional positive regard, empathy, and self-actualization are analyzed as foundational elements of Rogers’ educational philosophy. Through a review of relevant literature, the paper highlights the influence of humanistic principles on creating an educational environment that fosters student engagement, emotional well-being, and personal growth. The study also discusses the practical implications, benefits, and challenges of integrating Rogers' ideas into modern classrooms. The findings suggest that Rogers’ approach significantly contributes to enhancing students’ intrinsic motivation, independent thinking, and holistic development.
References
1. Роджерс К. Свобода учиться: Учебное пособие / Пер. с англ. — Москва: Смысл, 2002. — 480 с.
2. Роджерс К. Клиент-центрированная терапия: основы и практика. — Санкт-Петербург: Речь, 2007. — 432 с.
3. Маслоу А. Мотивация и личность / Пер. с англ. — Санкт-Петербург: Питер, 2019. — 400 с.
4. Дьюи Дж. Демократия и образование / Пер. с англ. — Москва: Педагогика-Пресс, 2000. — 384 с.
5. Франкл В. Человек в поисках смысла / Пер. с нем. — Москва: Прогресс, 1990. — 288 с.
6. Выготский Л. С. Психология развития человека. — Москва: Смысл, Эксмо, 2005. — 512 с.
7. Олпорт Г. В. Личность: психологическая интерпретация. — Москва: АСТ, 2002. — 480 с.
8.Мэй Р. Искусство психологического консультирования / Пер. с англ. — Москва: Эксмо, 2010. — 320 с.
9. Якиманская И. С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. — Москва: Просвещение, 2000. — 192 с.
10. Алексеева Н. Г. Гуманистический подход в образовании: теория и практика. — Москва: Академия, 2014. — 256 с.





