ETHNOPEDAGOGY AS A MEANS OF FORMATION OF UZBEK NATIONAL IDENTITY AND STUDENTS

Authors

  • Muslimа Bozorovа

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3I6Y2023N35

Keywords:

ethnopedagogy, nation and general national identity, character, national identity, moral content, moral upbringing.

Abstract

The article examines the problem of involving ethnopedagogy in the process of formation of the nation and general national identity. Also, it was thought that the character of acquiring the identity of a person depends on several decisive factors of the formation of national identity, the importance of using ethnopedagogical tools in school education in this process, the introduction of a set of ethnopedagogical materials with an emphasis on "moral content" in the textbooks of schools will lead to the correct moral education of students.

References

Берри Дж. В. Кросс-культурная психология. Исследования и применение / Берри Дж. В., Пуртинга А.Х., Сигалл М.Х., Дасен П.Р.; [пер. с англ. науч. ред. Л.В.Винокуров, П.К.Власов, В.В.Дубчинский и др. ]. – Х., 2007

Эгамбердиева Н.М. Маданий–инсонпарварлик ёндашув асосида талабаларни шахсий ҳамда касбий ижтимоийлаштириш назарияси ва амалиёти. пед.ф.докт. ... дисс.авт. –Тошкент: 2010, – 168 б.

Семененко И.С. Культурные факторы и механизмы формирования российской национально-цивилизационной идентичности на рубеже ХХІ века / И.С. Семененко // Полис. – 2004. – №1.

Мусурмонова О.М. Оила маънавияти – миллий ғурур. Т., Ўқитувчи. 2000, 156 б.

Бусыгина И.М. Политическая регионалистика / И.М. Бусыгина: учебное пособие. – М., 2006.

Хобсбаум Э. Нации и национализм после 1780 года / Э. Хобсбаум; [пер. с анг. А.А.Васильева]. – Спб, 1998.

Мубинова З.Ф. Педагогика этничности и толерантности: теория, практика, проблемы / З.Ф. Мубинова. – Уфа: Изд. Башкирского университета, 2000.

Волков Г.Н. Этнопедагогика: учеб. для сред. и выс. пед. учеб. заведений / Г.Н. Волков. – М., 2000.

Хантингтон С. Кто мы? Вызовы американской национальной идентичности / С. Хантингтон; [пер. с анг. А.Башкирова]. – М.: АСТ, 2004.

Виноградов Г. Страна детей: избр. тр. по этнографии детства / сост., подгот., библиогр., арх. мат., коммент. А.В.Грунтовского, А.Ф. Некрыловой, В.В.Головина / Г. Виноградов. – СПб., 1999.

Чередникова М.П. Творческое наследие Г.С.Виноградова и современные проблемы изучения детского фольклора / М.П. Чередникова // Чередникова М.П. «Голос детства из дальней дали…» (Игра, магия, миф в детской культуре). – М.: Лабиринт, 2002.

Мубинова З.Ф. Педагогика этничности и толерантности: теория, практика, проблемы / З.Ф. Мубинова. – Уфа: Изд. Башкирского университета, 2000.

Published

2023-06-06

How to Cite

Bozorovа M. (2023). ETHNOPEDAGOGY AS A MEANS OF FORMATION OF UZBEK NATIONAL IDENTITY AND STUDENTS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(6), 264–270. https://doi.org/10.47390/SP1342V3I6Y2023N35