INCREASING OF THE ROLE OF A TEACHER (PSYCHOLOGIST) IN PROTECTING THE RIGHTS AND INTERESTS OF ADULTS DURING INVESTIGATIVE ACTIONS

Authors

  • Ulzada Shimbergenova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SP1342V3SI4Y2023N45

Keywords:

teacher, psychologist, minors, procedural status, interrogation, investigative actions.

Abstract

This article analyzes issues related to the legal regulation of the participation of a teacher (psychologist) in investigative activities. There are ambiguities in determining the scope of the rights and obligations of teachers and psychologists in the Code of Criminal Procedure, which, firstly, negatively affects the observance of the rights and interests of minors, and secondly, leads to inconsistency in their activities in practice. At the same time, it is important to determine the place of the teacher and psychologist in the process, to understand the importance of their functions, to determine the scope of the rights of this activity.

References

https://slovarozhegova.ru/word.php?wordid=25210

URL: http://stat.uz

Мельникова Э. Б., Карнозова, Л. М. Ювенальная юстиция – охранительная и восстановительная. М.: Проспект, 2002. 272 с.

М.А. Шувалова. Процессуальные действия психолога и педагога в уголовном судопроизводстве. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 2019, № 6, 196-201 С.

Сахаддинов С. Ўзбекистон Республикасининг Жиноят-процессуал кодексига шарҳлар. Махсус қисм (илимий-амалий шарҳ)/ Маъсул муҳаррир: профессор Б.Х. Пўлатов. – Т.: Янги аср авлоди, 2014. - 492б.

Алланазаров О.Д. Вояга етмаганлар томонидан содир этилган жиноятларни тергов қилиш методикасини такомиллаштиришю юр.ф. фалсафа доктори дисс автореф.. Т. 2022. 56 б.

Леви А.А., Пичкалева Г.И., Селиванов Н.А. Получение и проверка показаний следователем. – М., 1987. – С. 8.

Тетюев С.В. Допрос несовершеннолетнего обвиняемого в стадии предварительного расследования (процессуальный и криминалистический аспекты). М.: Юрлитинформ, 2010. С. 232

Галдин М.В. О совершенствовании законодательства, регулирующего участие педагога и психолога в уголовном процессе / М.В. Галдин, К.А. Костен¬ко // Российский судья. 2021. № 5. С.18–20

Артёмов С.В. К вопросу о законодательном регулировании участия педагога в уголовном судопроизводстве // Вестник Казанского юридического института МВД России. 2016. № 1 (23). С 129-133.

Боровик О.В. Особенности досудебного производства по уголовным делам в отношении несовершеннолетних. М.2006. автореф. дисс. … канд. юрид. наук. С30.

Сахаддинов С. Ўзбекистон Республикасининг Жиноят-процессуал кодексига шарҳлар. Махсус қисм (илимий-амалий шарҳ)/ Маъсул муҳаррир: профессор Б.Х. Пўлатов. – Т.: Янги аср авлоди, 2014. - 592 б.

Алланазаров О.Д. Вояга етмаганлар томонидан содир этилган жиноятларни тергов қилиш методикасини такомиллаштиришю юр.ф. фалсафа доктори дисс автореф.. Т. 2022. 56 б.

Курмаева Н.А. Проблемы участия специалиста-психолога в допросе несовершеннолетних подозреваемых и обвиняемых // Пробелы в российском законодательстве. 2009. № 1. С. 146-148.

Рамазонова Н.А. Вояга етмаганлар томонидан содир этилган жиноятларни тергов қилиш услубиёти. Юридик фанлар бўйича фалсафа доктори (PhD) илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация автореферати.Т.2019. 49 б.

Published

2023-06-18

How to Cite

Shimbergenova, U. (2023). INCREASING OF THE ROLE OF A TEACHER (PSYCHOLOGIST) IN PROTECTING THE RIGHTS AND INTERESTS OF ADULTS DURING INVESTIGATIVE ACTIONS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(S/4), 356–362. https://doi.org/10.47390/SP1342V3SI4Y2023N45