ORGANIZATION OF VIEWS ABOUT SCIENCE WITH NAKSHBANDI'S TEACHINGS IN ALISHER NAVOI'S WORK

Authors

  • Markhabo Pardaeva

DOI:

https://doi.org/10.47390/SCP1342V3I8Y2023N31

Keywords:

Sufism, Naqshbandiya, science, enlightenment, madrasah, spiritual heritage.

Abstract

The article analyzes Alisher Navoi's reflections on science based on his works. Particular attention is paid to the basic requirements of Nakshbandi. The specific features of Sufism are revealed in connection with science. In the works of the thinker "Mahbub-ul-Kulub", "Nasaim ul-Muhabbat", "Khamsa" ideas about science are given and explained.

References

Алишер Навоий. Ҳайратул-аброр. –Тошкент: Ғ.Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1989. –Б. 13.

Абу Наср Фаробий. Илмлар таснифи. (Ихо ал-улум). Тошкент.2016. –Б.6

Баҳодиров Р.М. Илмлар фазилати. Т.: Қатортол-Камолот, 1997. 45 бет

Истиқлол даври ўзбек навоийшунослиги. Ўттиз жилдлик. Йигирма иккинчи жилд. Тошкент, 2022. –Б.17

Муллахўжаева К. “Хамса” муқаддимотларида Жомий сиймоси // Жомий ва ўзбек адабиёти. –Тошкент: Мовароуннаҳр, 2005. –Б. 72-80

Хожа Муҳаммад Порсо. Рисолаи қудсия. Тошкент. 2020. –Б.8

Ғиёсиддин Хондамир. Макорим ул-ахлоқ. Тошкент. 2015. –Б.28-32.

Пардаева, М. Д. (2021). ЎТМИШИ ШАРАФЛИ, КЕЛАЖАГИ БУЮК ХАЛҚ МАЪНАВИЯТИДА ҲАЗРАТ АЛИШЕР НАВОИЙ ҚАРАШЛАРИНИНГ ЎРНИ. ИННОВАЦИИ В ПЕДАГОГИКЕ И ПСИХОЛОГИИ, 4(3).

Pardaeva, M. D. (2020). THE ROLE OF THE JADID'S THINKING VIEWS IN THE FIGHT AGAINST ENLIGHTENMENT AGAINST IGNORANCE. Ўтмишга назар журнали, 10(3).

Пардаева, М. Д. (2018). Использование средств народной педагогики в воспитании толерантности у молодежи. Проблемы педагогики, (6 (38)).

https://n.ziyouz.com/books/adabiy_esdaliklar/Matyoqub%20Qo'shjonov.%20Diydor.pdf

https://cyberleninka.ru/article/n/hozhai-zha-on-abduholi-izhduvoniy-ilm-t-risida

Published

2023-08-14

How to Cite

Pardaeva, M. (2023). ORGANIZATION OF VIEWS ABOUT SCIENCE WITH NAKSHBANDI’S TEACHINGS IN ALISHER NAVOI’S WORK. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(8). https://doi.org/10.47390/SCP1342V3I8Y2023N31