"OSOR AL-BAQIYA" – A MASTERPIECE OF ABU RAYHAN BERUNI'S SCIENTIFIC CREATION
DOI:
https://doi.org/10.47390/SP1342V3I11Y2023N40Keywords:
Ma’mun Academy, Beruni, Islamic philosophy, “Osor al-Bakiya”, heritage.Abstract
One of Beruni’s most significant works is his work “Osor al-Bakiya”, in which he provides numerous data on geography, astronomy, physics and mathematics. In this work, he describes his observations and measurements, and also gives the results of his calculations. Beruni also studied the history and culture of various peoples, including the Greeks, Persians, Indians and Chinese. He was particularly interested in Islamic history and Islamic philosophy, and his work in this field was widely recognized and appreciated.
References
Steiner, H. (1865). Die Mutaziliten und die Freidenker in Islam. – Leipziq.
Хоразмий, Муҳаммад ибн Мусо. (1983). Танланган асарлар. Математика, астрономия, география. – Т.: Фан.
Беруний, Абу Райҳон. (1968). Осор ал-боқия (Қадимги халқлардан қолган ёдгорликлар). Танланган асарлар. Том.I. / Таржимон А.Расулов. изоҳлар. И.Абдуллаев ва А.Расулов. Тошкент: Фан.
Sachau, Edward. (1878). Chronologic Orientalischer Volker von Albiruni herausgegeben. Leipzig.
Sachau, Edward. (1879). The chronology of Ansient Nations. London.
Garbers K. (1952). Eine Ergänzung zur Sachauschen Ausgabe von al-Birunis “Chronologie orientalischer Volker”. Der Islam, Db. 30, Heft 1 (ganuar).
Fuck F. (1952). Sechs Erganzungen zu Sachaus Ausgabe von al-Birunis “Chronologie orientalischer Volker”. Documental islamica inedita, Berlin.
Бируни, Абу Рейхан. (1957). Избранные произведения, Т. I, «Памятники минувших поколений», Ташкент: Изд-во АНУзССР.
Крачковский И.Ю. (1955). Избранные сочинения. Т. I,М.- Л.
Беруни, Абу Райхан. (2015). Памятники минувших поколений (Хронология). Перевод с арабского М.Салье. Дополнения, исправления, подготовка к печати, а также вводная статья, комментарии и указатели А.Ахмедова. Тошкент: Фан.
Беруний, Абу Райҳон. (2022). Қадимги халқлардан қолган ёдгорликлар (Осор ал-боқия). Танланган асарлар I. А.Расулов таржимаси асосида қайта ишлаб, тўлдириб, нашрга тайёрловчи, кириш мақоласи ва изоҳлар муаллифи А.Аҳмедов. Тошкент: “Ўзбекистон”.
Togan, Zeki Velidi. (1940). Birunis Picture of the World. -New Delhi. X, - (Memoirs of the Archaeological Survey of India. Vol. 63).
Булгаков П.Г. (1972). Жизнь и труды Беруни. – Т.: Фан.
Сафаров, А. И., & Ризаев, И. И. (2022). Роль исторического сознания и исторической памяти в системе национального сознания. In Культурное наследие и народное искусство: сохранение и актуализация в целях устойчивого развития общества (pp. 297-303).
Abdelmajid Charfi, Nurlan Amanovich Namatov, & Bakhtiyor Omanovich Turaev. (2022). The rise of Islam. International Journal of Intellectual Cultural Heritage, 2(2), 121–132.
Сафаров, А. И., & Хаккулов, Н. К. (2019). Свойственные качества совершенному человеку в суфизме. In Современная наука как социально-политический фактор развития государства (pp. 48-50).
Мардонов, Р. С., & Ризаев, И. И. (2022). Проблемы в инновационном развитии (на примере Узбекистана). In Географические и экономические исследования в контексте устойчивого развития государства и региона (pp. 244-246).
Hamdamova, M., & Turobov, B. (2020). An introduction to ancient p philosophy in Beruni's works. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(S1), 676-681.
Кушаков, Ш. С. (2001). Проблема духовного в теологии и философии мусульманского Востока. Исламская культура и мировая цивилизация/под ред. ДА Гущина, ЮН Солонина, М. Санаи. СПб.