TO TEACH SOCIO-HUMANITIES IN HIGHER EDUCATION THE NEED FOR A CREATIVE APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I10Y2024N32Keywords:
Functions of the socio-humanitarian Sciences, thinking, creative approachAbstract
This article will discuss the peculiarities of teaching social and humanitarian sciences in the higher education system, pedagogical functions, current problems of social and humanitarian sciences, and the need for a creative approach to their solution.
References
1. O‘zbеkiston Rеspublikа Prеzidеntining “Tа’lim-tаrbiya tizimini tаkomillаshtirishgа oid qo‘shimchа chorа-tаdbirlаr to‘g‘risidа”gi PQ-4884 sonli Qаrori. 2020 yil 6 noyabr. https://lex.uz/docs/5085887.
2. Богданова А.А. Менталеобразующие функции социально-гуманитарьного знания // Соврименные проблемы науки и образования. – 2015. – № 5.
3. Барышева Т.А. Креативность. Диагностика и развитие: Монография. – СПб.: РГПУ, 2002. – 205 с.
4. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. – М.: Академия, 2002. – 320 с.
5. Брушлинский А.В. Субъект: мышление, учение, воображение. – М.: Институт практической психологии; Воронеж: НПО «Модэк», 1996. – 392 с.
6. Вяземский Е.Е. Методические рекомендatsiи учителю истории: основы профессионального мастерства: Практическое пособие. – М.: Владос, 2000. – 159 с.
7. Gordon W.I. Synectics: the development of creative imagination. – New-York, Harper and Row, 2001. – 180 pg.
8. Гершунский Б.С. Философия образования для XXI века. – М.: Просвещение, 1998. – 608 с.
9. Гусева Н.В. Культура. Цивилизatsiя. Образование: Социально-философский анализ оснований развития человека в контексте цивилизatsiи и культуры. – М.: Экспертинформ, 1992. – 286 с.
10. Epstein R. Generativity theory and creativity. In M. A. Runco & R.S.Albert (Eds.), Theories of creativity. Newbury Park, CA: Sage Publications; Cresskill, NJ: Hampton Press, 2005. – P. 116-140.
11. Tajiyevna J. M. Impact of creative thinking on teacher professional development //International Journal of Pedagogics. – 2024. – Т. 4. – №. 06. – С. 76-80.
12. Jumaniyozova M. Methods of determining the integrative creativity of socio-humanitarian teachers. – 2022.