MODEL OF DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING OF FUTURE TEACHERS THROUGH PROJECT-BASED LEARNING

Authors

  • Dildora Sulaymanova
  • Shakhnoza Giyasova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I3Y2024N83

Keywords:

model, modeling, project-based learning, creative thinking, educational process, goal, task.

Abstract

This article discusses how to organize the educational process based on modeling and simulation, what its components are, how they are interconnected and how to simulate the results in advance. To achieve the solution of the set tasks, a model has been developed for the development of creative thinking of future teachers through project-based learning, consisting of four components: goal setting, conceptual, design and creative process, diagnostic components. its components are designed and proven to be harmonious in their interdependence.

References

Askarov A.D. Xalq ta’limi xodimlari malakasini masofadan oshirish tizimini takomillashtirish: ped. fan. (PhD)... diss. – Toshkent, 2017. – 250 b.

Hayitov A.Gʻ. Umumiy oʻrta ta’limda informatika va hisoblash texnikasi asoslarini oʻqitishni kompyuterlashtirish nazariyasi hamda amaliyoti. Ped. fan. dok. … dis. – T.: 2006. – 245 b.

Ibragimov A.A. Xalq ta’limi xodimlari malakasini oshirish tizimini koʻp vektorli yondashuv asosida takomillashtirish: ped. fan. (PhD)... diss. – Samarqand, 2018. – 215 b.

Qurbonov Sh.E., Seytxalilov E.A. Ta’lim sifatini boshqarish. T.: “Turon-Iqbol”: 2006. – 592 bet.

Vaxobov M.M. Umumiy oʻrta ta’lim tizimida oʻqitish sifati va monitoringini modellashtirish // Monografiya. – T.: “Fan va texnologiya” nashriyoti, 2016. – 200 b.

Бордовская Н.В. Диалектика педагогического исследования: монография. – М.: Изд-во «КноРус», 2016. – 512 с.

Бичева И.Б. Развитие творческого мышления обучающихся как условие непрерывного познания и профессионального развития // Современные научные исследования и инновации. – 2016. – № 6.

Воронцов А.Б. Учебная деятельность введение в систему Эльконина [Электронный ресурс]. – URL: https://sites.google.com/site/ kniznaapolkavmk/воронцов-а-б-учебная-деятельность-введение-в-систему-эльконина

Муртазина Н.А. Схематичкские модели как средсво обучения младших школьноков решению задач различными способами: дис. … канд. пед. наук. – Москва, 2001. – 168 с.

Микитченко С.П. Организация проблемных задач в процессе обучения иностранному языку (на материале говорения): дис. … канд. пед. наук. – Нижневартовск, 2003. – 173 с. ; 82-b.

Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов: В 2 кн. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. – Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения. – 576 с.

Пушкарева Т.П. Математичнское моделирование как необходимый компонент математической подготовки Электронный ресурс. – URL: https://s.science-education.ru/pdf/2014/5/743.pdf

Фридман Л.М. Методика обучения решению математических задач // Математика в школе. – Москва, 2008. – № 5. – С. 14-21.

Published

2024-03-31

How to Cite

Sulaymanova, D., & Giyasova, S. (2024). MODEL OF DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING OF FUTURE TEACHERS THROUGH PROJECT-BASED LEARNING. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари / Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук / Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 4(3). https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I3Y2024N83