IMPROVING THE MECHANISM OF DEVELOPING COGNITIVE COMPETENCES IN FUTURE TEACHERS BASED ON INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS

Authors

  • Aibakhar Jumamuratova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI1Y2025N77

Keywords:

cognitive competence, interdisciplinary connections, pedagogical education, development, model, experiment, future teachers.

Abstract

The article considers the problem of improving the mechanism for developing cognitive competencies in future teachers based on interdisciplinary connections. The relevance of the study is due to the need to develop a wide range of cognitive skills in modern teachers, such as critical thinking, creativity, problem solving and information analysis. The paper presents a theoretical analysis of the problem of developing cognitive competencies in pedagogical education, identifies the features of implementing an interdisciplinary approach, develops and experimentally tests a model for improving the mechanism for developing cognitive competencies based on interdisciplinary connections. The results of the experimental study confirmed the effectiveness of the proposed model and showed significant progress in developing cognitive competencies in students studying under the developed program. The results can be used in pedagogical universities to improve the educational process and train competitive specialists.

References

1. Бикбулатова Гузель Ханифовна ФОРМИРОВАНИЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫХ СВЯЗЕЙ КАК НАПРАВЛЕНИЕ ОПТИМИЗАЦИИ ИНОЯЗЫЧНОЙ ПОДГОТОВКИ КАДРОВ ОРГАНОВ ВНУТРЕННИХ ДЕЛ // Современное педагогическое образование. 2021. №9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-mezhdistsiplinarnyh-svyazey-kak-napravlenie-optimizatsii-inoyazychnoy-podgotovki-kadrov-organov-vnutrennih-del (дата обращения: 13.02.2025).

2. Гильмеева Р. Х. Когнитивно-деятельностный подход в профессиональной подготовке будущих педагогов // КПЖ. 2018. №6 (131). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kognitivno-deyatelnostnyy-podhod-v-professionalnoy-podgotovke-buduschih-pedagogov (дата обращения: 13.02.2025).

3. Гришина А.С. МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЙ ПРОЕКТ НА БАЗЕ ДИСЦИПЛИНЫ ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК КАК ФОРМА РАЗВИТИЯ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ // Современные проблемы науки и образования. – 2021. – № 3.; URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=30920 (дата обращения: 13.02.2025).

4. Дудко Д. В. Когнитивная компетентность личности будущего педагога и динамика ее формирования // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2008. №63-2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kognitivnaya-kompetentnost-lichnosti-buduschego-pedagoga-i-dinamika-ee-formirovaniya (дата обращения: 13.02.2025).

5. Карпыкова Галина Уразовна КОГНИТИВНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ: СОДЕРЖАНИЕ И ДИАГНОСТИКА // Инновационное развитие профессионального образования. 2020. №3 (27). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kognitivnaya-kompetentnost-buduschego-uchitelya-soderzhanie-i-diagnostika (дата обращения: 13.02.2025).

6. Мунасыпов Ильдар Мухтарович Развитие профессиональной компетентности будущих учителей технологии // Сибирский педагогический журнал. 2008. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-professionalnoy-kompetentnosti-buduschih-uchiteley-tehnologii (дата обращения: 13.02.2025).

7. Тарасова И.М. ФОРМИРОВАНИЕ КОМПЕТЕНЦИЙ НА ОСНОВЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОГО ПОДХОДА ПРИ ИЗУЧЕНИИ ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНЫХ ДИСЦИПЛИН // Современные наукоемкие технологии. – 2017. – № 9. – С. 146-150; URL: https://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36817 (дата обращения: 13.02.2025).

Submitted

2025-02-27

Published

2025-02-27

How to Cite

Jumamuratova, A. (2025). IMPROVING THE MECHANISM OF DEVELOPING COGNITIVE COMPETENCES IN FUTURE TEACHERS BASED ON INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(S/1), 501–508. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI1Y2025N77