THE CONCEPT OF "SPIRITUAL HUMANISM" AS A FUNDAMENTAL QUALITY OF A HUMANE EDUCATOR

Authors

  • Руфина Давыдова

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I6Y2025N79

Keywords:

humanism, education, upbringing, spirituality, humane pedagogy, morality

Abstract

 In this article, the author examines the concept of "spiritual humanism." The analysis of the key qualities of a humane teacher is made. It is emphasized that humane pedagogy is not just a friendly attitude towards students, but a conscious choice to see in each child a personality, a carrier of a unique inner world. Spiritual humanism presupposes respect for human dignity, faith in goodness, and the pursuit of inner freedom for both the student and the teacher. The work examines the works of leading humanist educators such as S.A.Amonashvili, V.A.Sukhomlinsky and others.

References

1. Умарова, М.Х. Теория и истории педагогики [Текст]: учебное пособие для направления бакалавриата область образования 5110900 - Педагогика и психология/М. Умарова. Министерством высшего и среднего специального образования Республики Узбекистан. – Т.: ИПТД имени Чулпана. 2018. – 372 с.

2. Абдуллаева Ш.А., Зайнитдинова М.А., Халикова Г.И. История педагогики (Учебник). 2017. – 258 с.

3. Амонашвили Ш.А. Основы гуманной педагогики. Кн.3. Школа жизни/ Шалва Амонашвили. – 2-е изд. –М.: Амрита-Русь, 2003. – 320 с.

4. Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. – Москва: «Просвещение», 1979

Submitted

2025-06-15

Published

2025-06-16

How to Cite

Давыдова, Р. (2025). THE CONCEPT OF "SPIRITUAL HUMANISM" AS A FUNDAMENTAL QUALITY OF A HUMANE EDUCATOR. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(6), 497–500. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I6Y2025N79